references
210 W Y S T Ą P I E N I A
W PA N E LU D YS K U S Y J N Y M
funkcjonalnych wywołuje także i taki skutek, że jeżeli dochodzi do uzgodnień określonych rozstrzygnięć inwestycyjnych – to nie ma w zasadzie dla nich punktu odniesienia. W rezultacie np. konserwator zabytków posądzany jest o nadmierną dyskrecjonalną władzę. Ma co prawda narzędzie w postaci wpisu do rejestru, ale nie zawsze chodzi o zabytek. Przecież bardzo często chodzi o inne wartości, które takim wpisem nie są objęte. Jak wówczas uzgodnić określone rozstrzygnięcie inwestycyjne? Z jakiego punktu widzenia? Wyłącznie swojej wiedzy zawodowej? Wiedza zawodowa ma zastąpić materialno-prawną normę? Trudno to zaakceptować, a zatem trudno się dziwić, że ten stan jest, również z punktu widzenia formalno-prawnego, krytycznie oceniany. Plany funkcjonalne rozwiązywałyby w jakiejś mierze ten problem zarówno w warstwie merytorycznej, jak i w warstwie formalno-prawnej. Kolejna kwestia – jeżeli poszukujemy narzędzi prawnych, to wydaje się, że konieczne jest radykalne usprawnienie procesów decyzyjnych, procedur administracyjnych. Sądzę, że i w zakresie Państwa działalności mamy dzisiaj do czynienia z dysfunkcjonalnymi procesami decyzyjnymi czy procedurami administracyjnymi. Po pierwsze, myślę, że doprowadziliśmy do nadmiernie rozbudowanego systemu postępowania administracyjnego. Często mamy do czynienia z sytuacją, że orzeka się wielokrotnie w istocie w tej samej sprawie. Mamy bowiem rozbudowany system skarżenia rozstrzygnięć – w trybie instancyjnym i w trybie sądowo-administracyjnym, ale mało tego – jeżeli już zakończone zostanie postępowanie administracyjne, włącznie z kontrolą sądową, czy na tym koniec? Nie, sięgając do przykładu z procesu budowlanego, inwestor jeszcze spokojnie spać nie może. Mimo że ma skontrolowane pozwolenie na budowę, musi jeszcze brać pod uwagę fakt, że w polskim postępowaniu administracyjnym funkcjonuje instytucja trybów nadzwyczajnych – żądania stwierdzenia nieważności decyzji czy też wznowienia postępowania. Po te tryby nadzwyczajne szczególnie łatwo się w Polsce sięga. W rezultacie można powiedzieć, że stają się one w istocie trybami zwyczajnymi. Nadto, stwierdzenia nieważności decyzji można żądać bez ograniczeń terminowych. Również można kwestionować ostateczną decyzję z powodu niewłaściwego organu, który ją wydał, chociaż w tym przypadku jest to ograniczone 5-letnim terminem. Jeśli gdzieś, przed kilkoma laty, nie