W programie konferencji przewidziany jest wykład prof. Andrzeja Zolla oraz zajęcia warsztatowe, na których nauczyciele poznają metody pomocne w kreowaniu postaw młodzieży w oparciu o takie wartości jak wolność, tolerancja, sprawiedliwość, szacunek do prawdy. Warsztaty poprowadzą trenerzy z Centrum Inicjatyw UNESCO, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Amnesty International, Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu oraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wśród tematów warsztatów znalazły się: Moje fundamentalne prawa – spojrzenie na edukację obywatelską; Prawa człowieka a równość społeczna (edukacja na rzecz równości); Prawa człowieka a solidarność globalna (edukacja globalna); Prawa człowieka w dobie dialogu międzykulturowego.
UNESCO wniosła znaczący wkład w wypracowanie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, organizując w latach 1947 i 1948 serię spotkań międzynarodowych poświęconych wartościom fundamentalnym, wspólnym dla wszystkich, niezależnym od kręgu cywilizacyjnego, rozwoju gospodarczego, aspiracji politycznych, etc. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka przyjęta została przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 10 grudnia 1948, a już w dniu następnym Konferencja Generalna UNESCO przyjęła rezolucję o wprowadzaniu zapisów tego dokumentu do wszystkich obszarów działalności, w szczególności do programów edukacyjnych.
Nauczanie o prawach człowieka jest jednym z elementów edukacji obywatelskiej prowadzonej w szkołach. Wiedza o istnieniu zapisów w postaci praw nie równa się jednak świadomości posiadania praw i umiejętności występowania w ich obronie. Niewątpliwie uczniowie powinni poznać podstawowe międzynarodowe dokumenty w tej dziedzinie i kategorie praw człowieka. Gdyby na tym zakończyć, byłaby to edukacja o prawach człowieka. Tymczasem, dla budowania społeczeństwa obywatelskiego konieczna jest edukacja dla praw człowieka. Rozumie się przez to stwarzanie sytuacji, w których uczniowie nauczą się dostrzegać prawa swoje i innych, respektować je oraz poznają sposoby przeciwstawiana się ich łamaniu.