104 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . Historia) oraz treści dostępnych w Internecie. Dobrym przykładem jest BBC, które ma dziś własny kanał na You Toube. Szczególne znaczenie ma też edukacja medialna prowadzona przez same media, dociera bowiem do wszystkich użytkowników. Warunkiem prawidłowego funkcjonowania mediów publicznych jest stworzenie modelu ich finansowania, ponieważ istniejący system nie pozwala na skuteczna realizację zadań „misyjnych”, wywołuje również zakłócenia finansowania całego rynku mediów elektronicznych. Dotyczy to zwłaszcza Telewizji Polskiej, której udział w rynku oglądalności jest najwyższy w Europie, a finansowanie ze środków publicznych należy do najniższych – zarówno w liczbach bezwzględnych, jak i w odniesieniu do PKB (rys. 12). W ostatnich dwóch latach wskaźnik ten dodatkowo obniżył się drastycznie. Rys. 12. Udział finansowania publicznego mediów w PKB (w promilach), rok 2007 Źródło: Dane Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nowy model edukacji medialnej Nowy model mediów zmusza do zupełnie innego spojrzenia na cele i zadania edukacji medialnej czy też – jak się dziś zwykło mówić – edukacji medialnej i cyfrowej. Zalecenie Komisji Europejskiej z dnia 20 sierpnia