K U lt U r a – M e d i a – e d U K a c j a 105 2009 roku w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy (2009/625/WE) wyraźnie podkreśla, że w dzisiejszym świecie obywatele muszą wykształcić umiejętności analityczne, które pozwalają na lepsze intelektualne i emocjonalne zrozumienie mediów cyfrowych, a więc świadome korzystanie z programów telewizyjnych, filmów, a także różnego rodzaju treści przekazywanych za pośrednictwem różnych form komunikacji, w tym w szczególności Internetu. Ma to szczególne znaczenie – podkreśla dokument – dla podnoszenia świadomości w zakresie europejskiego dziedzictwa audiowizualnego i tożsamości kulturowych oraz w zwiększaniu wiedzy i zainteresowania dziedzictwem audiowizualnym i nowymi europejskimi dziełami kultury. W Polsce zajęcia z wychowania do mediów wprowadzono reformą edukacji rządu Jerzego Buzka z 1998 roku, jako propozycję międzyprzedmiotowej ścieżki programowej noszącej nazwę edukacja czytelnicza i medialna. Wśród celów edukacyjnych w tej ścieżce dydaktycznej wymieniano m.in.: · w szkole podstawowej: przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów, przygotowanie do odbioru informacji rozpowszechnianych przez media, przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji (telewizji, komputerów, prasy itp.), kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej; · w gimnazjum: przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, umiejętność segregowania informacji i krytycznego ich odbioru, rozbudzanie potrzeb czytelniczych, przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywania mediów jako narzędzi pracy intelektualnej, kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej; · w liceum ogólnokształcącym, profilowanym i technikum: przygotowanie się do samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie i opracowywanie informacji pochodzących z różnych źródeł, rozumienie natury i roli mediów we współczesnej cywilizacji, zachowanie tożsamości kulturowej wobec globalizacji kultury, zdobycie umiejętności przekazu i krytycznego odbioru komunikatów