e d U K ac j a K U lt U r a l N a w p r ac ac h U N es c o... 1 3 Edukacja kulturalna w pracach UNESCO i organizacji europejskich P olski Komitet ds. UNESCO przedstawia w niniejszej książce rozważania na temat szeroko rozumianego udziału kultury i sztuki w edu- kacji. Podjęcie tej tematyki stanowi wynik wcześniejszych przemyśleń zawartych w wydanej w 2009 roku publikacji Komitetu pt. „Kultura a zrównoważony rozwój. Środowisko, ład przestrzenny, dziedzictwo”1. Wydawnictwo to skupiało się na problematyce odzwierciedlonej w najnowszych dokumentach UNESCO – szczególnie ważnej, naszym zdaniem, ze względu na określoną fazę rozwojową, w jakiej znalazła się Polska i Europa. Wyjątkowo istotne wydawało nam się podkreślenie znaczenia kultury jako osi rozwoju. We wspomnianej publikacji autorzy artykułów z różnych pozycji definiowali rolę kultury, ukazując ją jako warunek zrównoważonego rozwoju i budowania tożsamości lokalnej, jako integralną część różnorodnego środowiska biokulturowego, a także jako istotny kapitał rozwojowy oraz czynnik rozwoju demokracji, zwłaszcza demokracji lokalnej. Mimo wielu opracowań i dokumentów międzynarodowych, tak postrzegana rola kultury nie funkcjonuje jeszcze w powszechnej świadomości społecznej. 1 R. Janikowski, K.Krzysztofek (red.), Kulturaa zrównoważonyrozwój. Środowisko,ładprzestrzenny,dziedzictwo, Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2009.