K U lt U r a – c o t o p o j ę c i e d l a N a s z N acz Y ? 1 45 pokonujemy luki cywilizacyjne i zbliżamy się do społeczeństw, które przez wieki wypracowywały normy współżycia? Nadzieją są młodzi. Oni nie mają kompleksów, znają reguły gry i języki, o których coraz trudniej dziś mówić „obce”. Są obywatelami świata. Moja generacja jest im winna codzienne wsparcie, bo to przecież szansa i dla nas. Programy nauczania można opracować bardzo szczegółowo. Można egzekwować ich literalną realizację. Ale czy to zapewni odpowiednie przygotowanie do życia wśród ludzi? Czy obywatele Europy i świata będą w podobny sposób wartościować reguły gry? Trudno to dziś ocenić – jednakże nie znajdziemy się wśród ludzi cywilizowanych, trzymając się zasad stada. Edukacja kulturalna jest naprawdę najprostszą i najtańszą drogą do wdrożenia właściwych postaw w życiu społecznym. Może nawet jedyną! Marzenia i rzeczywistość zbyt często rozmijają się w codziennym życiu. Nie znaczy to jednak, że ideały są fanaberią. Że niczemu nie służą w realnym świecie. Nie! Jeśli w warunkach ograniczonej ekspresji sztuka islamu wytworzyła tysiąc sposobów na wyrażanie tysiąca emocji, także intelektualnych, to nie ma powodu by sądzić, że istniejące warunki mogą zamknąć rozwój kultury i sztuki w naszej części globu. Wolna kultura i sztuka w naturalny sposób napędzają rozwój społeczny. Napędzają także technologię, technikę i naukę. Bo wszystko to razem – to nic innego jak cywilizacja. Dzięki niej coraz lepiej rozumiemy naszą rolę wśród siedmiu miliardów ludzi. I naszą – mimo to – wyjątkowość! Wszystkie detale dotyczące policzalnej wartości edukacji poprzez kulturę można znaleźć na odpowiednich stronach internetowych odpowiednich instytucji. Nie w tym jednak problem, lecz w przekonaniu dominującej grupy decydentów, że, mimo iż jest tak dobrze, to jednak jest źle. I że to rzutuje na bliższą i dalszą przyszłość kraju – także polityczną. Edwin Bendyk, zajmując się tym samym problemem w Polityce (nr 36/2772 z 4 września 2010 roku) przypomina, że [...] podwzględemliczbyabsolwentówuczelniartystycznychw stosunku do liczby mieszkańców lądujemy na ponurym szarym końcu europejskichrankingów.Nieco dalej Autor pisze o opracowanym na Uniwersytecie w Maastricht europejskim rankingu kreatywności (DesignCreativity Index), w którym [...] Polskazajęłatrzeciemiejsceodkońca,