e Ko N o M i K a K U lt U r Y j a Ko d z i e d z i N a b a d a w c z a 175 wartości dodanej przypadającej na pracującego. Zarazem jest ona jednak niższa od średniej w gospodarce ogółem, co, zgodnie z obserwacjami KEA, jest powszechne w krajach europejskich. Ekspansja przemysłów kultury sprawiła, że na serio zaczęli się nimi zajmować ekonomiści. Poszerzono w ten sposób obszar zainteresowań ekonomiki kultury – młodej dyscypliny naukowej. Hasło „przemysły kultury” zaczęło się pojawiać w poważnych programach badawczych, a także w dokumentach międzynarodowych, takich jak: Raport Światowej Komisji ds. Kultury i Rozwoju OurCreativeDiversity27 i raport In from the margins28, Deklaracja z Arc-et-Senans (1997), Deklaracja z Essen29, w wielu dokumentach UNESCO, Rady Europy, a także Unii Europejskiej. W związku ze wzrostem ekonomicznego znaczenia kultury i przemysłów w gospodarkach narodowych oraz gospodarce globalnej stały się one przedmiotem gorących sporów polityków i ekonomistów w kwestii ich statusu w handlu międzynarodowym. Spór dotyczy tego, czy wytwory przemysłów kultury mają być traktowane jako normalne produkty handlowe, czy też powinien być do nich odniesiony status „wyjątku” (exceptionculturelle), za czym najsilniej optuje Francja. Tu ujawniają się różnice poglądów między Stanami Zjednoczonymi, które są największym beneficjentem urynkowienia kultury, a krajami europejskimi. Stany Zjednoczone podchodziły nieufnie do europejskich propozycji objęcia przemysłów kultury celami polityki publicznej. Dzisiaj możemy powiedzieć, że spór ten został rozstrzygnięty, przynajmniej w sferze deklaracji, kiedy 20 października 2005 roku UNESCO przyjęła Konwencję w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego. Artykuł 20. Konwencji zaleca wsparcie rodzimych przemysłów kulturalnych zdolnych do zaistnienia zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym. Proces ratyfikacji konwencji przebiega powoli, ale otwiera możliwość wspierania 27 Report of the World Commission on Culture and Development, Ourcreative diversity,UNESCO, Paryż 1996. 28 European Task Force for Culture and Development,InfromtheMargins, Council of Europe, Strasbourg 1997. 29 ERICarts, DeclarationfromEssen.10axiomsforculturalindustriesinEurope, EU Presidency conference: Culture Industries in Europe, Essen 1999.