e Ko N o M i K a K U lt U r Y j a Ko d z i e d z i N a b a d a w c z a 177 „Ekonomika kultury – od teorii do praktyki”, gdzie wiodący światowi ekonomiści kultury – David Throsby i Michael Hutter podkreślali znaczenie holistycznego podejścia do całego sektora kreatywnego kultury, przemysłów kultury i kreatywnych. Z ich wystąpień jasno wynikało, że przedmiotem zainteresowań ekonomistów kultury nie jest, jak to przeważało na początku rozwoju ekonomiki kultury, wyłącznie specyfika dóbr kultury w kontekście ich publicznego wsparcia. Poszerza się ono znacznie, obejmując cały sektor kreatywny, do którego zaliczamy kulturę i jej przemysły. Ze szczególnym naciskiem na wynikające z tego faktu ekonomiczne i społeczne znaczenie kultury. Na pewno ich wywód był przyjęty z powszechnym zrozumieniem licznie zgromadzonych na sali uczestników, ale gdy przyszło do praktyki, czyli spotkania gości z reprezentantami sektora kultury zaproszonymi przez współorganizatorów konferencji, sektor reprezentowali wyłącznie przedstawiciele publicznych instytucji kultury, a przemysły kultury były wielkimi nieobecnymi. Innymi słowy – droga od teorii do praktyki bywa długa. 5. Pomiędzy regulacją państwową a rynkową – sektor non-profit w kulturze Trzecisektor sytuuje się między sektorem instytucji sterowanych za pośrednictwem planu centralnego a sektorem podlegającym mechanizmom rynkowym31. Podmioty tworzące trzeci sektor opierają swoją działalność na zasadzie non-profit. Zasada ta wymaga komentarza. Nie ma ona bowiem wiele wspólnego z działającymi w okresie gospodarki centralnie planowanej państwowymi instytucjami, które zazwyczaj były niedochodowe, tzn. przynosiły straty, i aby funkcjonować – musiały być dotowane. Gdy mówimy o zasadzie non-profit, albo o instytucjach działających na tej zasadzie, nie mamy na myśli gospodarki nieefektywnej. Wręcz przeciwnie, instytucje te powinny tak prowadzić swoją działalność, aby możliwe było osiąganie zysku. Tyle tylko, że zysk ten nie powinien być dzielony pomiędzy właścicieli czy udziałowców, 31 D. Ilczuk, 1995, op. cit.