182 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . do czynienia np. w USA, czy uzupełniającą – jak to jest w Europie? Jakie implikacje wywoła kryzys światowy i czy charakter zaistniałych zmian będzie odwracalny, czy wręcz przeciwnie? Jest to problem nie tylko natury ekonomicznej, dotyka również koncepcji polityki społecznej realizowanej w gospodarce rynkowej. Charakter interdyscyplinarny ma również drugi problem badawczy wiążący się z charakterystyczną dla współczesności relatywną dematerializacją ekonomii, związaną z rosnącym udziałem dóbr symbolicznych w konsumpcji. Jeśli coraz większe obszary kultury stanowią przedmiot regulacji rynkowych to w jaki sposób, przy pomocy jakich argumentów kultura jest w stanie zachować swoją autonomię? Czy ekonomika kultury będzie generować nowe specyficzne (unikalne) dla tego obszaru koncepcje/ teorie, które będą wzbogacać myśl ekonomiczną, czy też będzie obszarem, na którym przede wszystkim wykorzystuje się ogólne zasady teorii ekonomicznych? Natomiast w kontekście aplikacyjnego znaczenia ekonomiki kultury i jej powiązań ze współczesną polityką kulturalną odwołałabym się do słów Phillipe’a Kerna wygłoszonych na konferencji „Ekonomika kultury – od teorii do praktyki” zorganizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza, Narodowe Centrum Kultury, Fundację Pro Cultura i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w dniu 29 listopada 2010 roku w Warszawie: Sztuka,kulturai przemysłykreatywnesąźródłemznacznegowzrostugospodarczegotakw Europie,jaki naświecie.Kulturai sektorkreatywny zaliczane są do kluczowych obszarów przemysłowych, a ich udział w PKB jest porównywalny z przemysłem chemicznym, wytwórczym czy sektorem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Zasoby kulturowe są eksploatowane przez różne inne kluczowe przemysły, od sektora turystycznego po technologie informacyjno-komunikacyjne.Pomimotego,znaczeniesektorai jegowkładw dobrobyt/dobrostansąwciążniewystarczającopodkreślanew tradycyjnychpolitykach kulturalnych.[…]Kulturajestgłównymbodźcemkreatywnościw społeczeństwie.Uznaniesiłyklasykreatywnejw innowacyjnympodejściudo zagadnieńspołecznychi gospodarczychjesttukluczowe.Wpływsektora kultury na kreatywność jest coraz szerzej rozpoznawany i odczuwany w obszarzeprzemysłowym,społecznymczyteżnaniwieedukacji.