1 90 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e oraz promocja partnerstwa we wdrażaniu programów edukacji artystycznej. W wyniku konferencji powstała „UNESCO Road Map for Arts Education”1, dokument, który m.in. formułuje zalecenia dla podmiotów odpowiedzialnych za wypracowywanie założeń polityki krajowej w edukacji artystycznej. Staraniem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dokument został przetłumaczony na język polski jako „Mapa drogowa dla edukacji artystycznej” i rozesłany do wyższych uczelni artystycznych oraz wizytatorów regionalnych Centrum Edukacji Artystycznej na początku 2009 roku. W maju 2008 roku z inicjatywy Niemieckiego Komitetu ds. UNESCO w Wildbad Kreuth (Niemcy) odbyło się sympozjum nt. The UNESCO Road Map on Arts Education and its Impact on Europe, na którym eksperci z różnych krajów europejskich dyskutowali nad konceptem i treścią „Mapy drogowej”. Zaproponowali dodanie nowych zaleceń i stwierdzili, że niektóre spośród zaleceń przyjętych w Lizbonie powinny być mocniej wyartykułowane. Ich zdaniem, należy: – Podkreślać prawo każdego dziecka do korzystania z edukacji artystycznej oraz potrzebę koncentrowania się na aspekcie artystycznym w każdym przedmiocie szkolnym; – Intensywniej promować status edukacji artystycznej w szkole. Edukacja artystyczna powinna posiadać taki sam status, jak inne przedmioty; – Dodać konieczność prowadzenia zajęć artystycznych w przedszkolu; – Zalecić konieczność wymiany programów do edukacji artystycznej między nauczycielami na poziomie międzynarodowym; – Mówić nie tylko o artystach i nauczycielach edukacji artystycznej, ale uznać też, że co najmniej od kilku lat istnieje zawód zwany w języku angielskim „art educator” („mediator”); – Podkreślić znaczenie kształcenia nauczycieli i konieczność ich ciągłego doskonalenia zawodowego; – Bardziej podkreślić znaczenie infrastruktury jako podstawowego warunku jakości edukacji artystycznej, bez względu na formę, jaką może przybierać w poszczególnych krajach; 1 zob. tekst dokumentu w języku polskim w tym tomie s. 307.