edUK acja art Yst YczNa – perspeK t YwY 20 1 priorytet skierowany jest wyłącznie na zakup instrumentów do szkół i uczelni artystycznych). W przyszłości zakres drugiego priorytetu będzie poszerzony o zakup wyposażenia pracowni specjalistycznych do realizacji przedmiotów artystycznych. Kadry i narzędzia w edukacji artystycznej Jak pisze we wstępie do nowych Podstaw Programowych ówczesny wiceminister Ministerstwa Edukacji Narodowej, prof. Zbigniew Marciniak – „Edukacja artystyczna stanowi ważny obszar kształcenia i dlatego jej realizacji należy poświęcić dużo uwagi, począwszy od edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Dlatego już na pierwszym etapie edukacyjnym prowadzenie edukacji muzycznej i plastycznej – jeśli jest taka potrzeba – może być w części powierzone specjalistom6. Na drugim i trzecim etapie edukacyjnym plastyka i muzyka są zajęciami obowiązkowymi. Na czwartym etapie we wszystkich typach szkół ponadgimnazjalnych obowiązkowy jest przedmiot „wiedza o kulturze”. Oprócz tego, w liceach jako przedmiot do wyboru mogą być realizowane na poziomie rozszerzonym: historia sztuki, historia muzyki oraz język łaciński i kultura antyczna. Różnego rodzaju zajęcia artystyczne mają być wybierane przez każdego gimnazjalistę, aby mógł ukształtować w sobie zamiłowanie do 6 Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych dzieli się na dwa etapy edukacyjne: I etap edukacyjny, obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna realizowana w formie kształcenia zintegrowanego oraz II etap edukacyjny, obejmujący klasy IV–VI szkoły podstawowej, podczas którego realizowane są następujące przedmioty: 1) język polski; 2) język obcy nowożytny; 3) muzyka; 4) plastyka; 5) historia i społeczeństwo; 6) przyroda; 7) matematyka; 8) zajęcia komputerowe.