202 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e jakiejś dziedziny sztuki. Bogactwo szkolnej oferty zajęć artystycznych powinno być zależne od wielkości szkoły, osobistych pasji i zamiłowań nauczycieli, a także od zgłaszanych preferencji uczniów. Również w liceach przewidziano możliwość oferowania zajęć artystycznych do wyboru. Zadaniem tak zorganizowanej edukacji artystycznej jest z jednej strony dopełnienie edukacji ogólnej, a z drugiej strony umożliwienie uzupełnienia wykształcenia w sposób dostosowany do indywidualnych wyborów uczniowskich”. Realizacja tak pojmowanej edukacji artystycznej stanowi wyzwanie związane z odpowiednim przygotowaniem kadry i indywidualizacją kształcenia. Powierzenie specjalistom pracy nad talentami naszych dzieci już od najmłodszych lat – to skuteczny sposób zapobiegania ich trwonieniu. W czasach rosnącego niżu demograficznego powinniśmy móc pochylić się nad każdym dzieckiem. Indywidualizacja kształcenia jest immanentną cechą edukacji artystycznej. Ta koncepcja w jej klasycznym rozumieniu sprawdza się znakomicie, a relacje mistrz–uczeń można na powrót przenieść do każdej dziedziny edukacji, nie tylko artystycznej. Tylko w takich relacjach ujawnia się twórcza pasja, którą zarażają się nawzajem mistrz i uczeń. To ona pozwala polskiej szkole artystycznej, pracującej w takich relacjach dydaktycznych od wielu lat, osiągać bardzo dobre efekty kształcenia. Jest jak nieuleczalna choroba zakaźna i przechodzi na ucznia czy studenta w sposób bezinwazyjny, ale bardzo skuteczny. Powiększając krąg pasjonatów, powiększamy grupę społeczną, dla której jakość wykonywanej pracy, nie będzie tylko słowem, ale rzeczywistym efektem ich działania. Artyści w szkołach to nowe zadanie dla tej grupy społecznej, która nie boi się nowych wyzwań. To również wyzwanie dla szkolnictwa artystycznego, by kształcąc artystów nie zapominało o wyposażeniu ich w nowoczesną wiedzę pedagogiczną. Innym równie ważnym zadaniem stojącym przed szkolnictwem artystycznym jest stworzenie możliwości przekwalifikowania się nauczycieli pracujących w systemie oświaty, dla których jest to szansa na dalsze funkcjonowanie w zawodzie. Przygotowanie nowoczesnych narzędzi metodyczno-dydaktycznych dla powszechnej edukacji artystycznej i kulturalnej – to zadanie dla resortu kultury. Jednym z nich jest platforma edukacyjna. Jej struktura powinna być wielowarstwowa, co umożliwiałoby pracę