aNtropologia, KoMUNiK acja, aNiMacja... 207 Wreszcie trzecia sprawa, która jest związana z pierwszym członem nazwy przedmiotu wiedza o kulturze. Wiedza o kulturze – jaka wiedza, wiedza po co? Może być to wiedza, która dzięki zasobowi informacji i narzędzi interpretacyjnych pozwala lepiej rozumieć otaczającą ucznia rzeczywistość – świat sztuki lub szerzej świat człowieka (w zależności od przyjętej perspektywy w pierwszej omawianej kwestii). Może być to również wiedza, która zachęca do samodzielnego praktykowania kultury (nie tylko poprzez własną twórczość, ale też różnego rodzaju działania praktyczne czy organizacyjne). Zasadniczo z wyborem artystycznego rozumienia kultury łączy się rozumienie praktyki kulturowej jako twórczości, natomiast z wyborem antropologicznego rozumienia kultury łączy się podkreślanie znaczenia działalności animacyjnej. Oczywiście, działania animacyjne twórczości artystycznej nie wykluczają, czynią ją natomiast jednym z wielu możliwych sposobów aktywności w kulturze. Piszący te słowa, jako współautorzy dwu podręczników do wiedzy o kulturze3 i poradnika dydaktycznego dla nauczycieli4, zarazem praktykujący badacze kultury, musieli swego czasu dokonać rozstrzygnięć w trzech wymienionych tu kwestiach, a to, co zostanie zaprezentowane poniżej, jest wynikiem tych rozstrzygnięć. Rozstrzygnięcia te – co warto podkreślić – są w pewnym stopniu nie tylko dziełem pozostałych autorów wskazanych publikacji, ale także wyrazem postaw naukowych całego środowiska Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, które od wielu lat współkształtuje i propaguje refleksję antropologiczną w Polsce. Dają się one najkrócej streścić w przeświadczeniu, że program wiedzy o kulturze powinien zostać oparty na trzech filarach, stanowiących zarazem trzy wymiary rozumienia kultury i działania w kulturze. Są nimi: antropologia, komunikacja i animacja. We wszystkich tych trzech punktach jest to propozycja istotnej korekty problematyzacji przedmiotu „wiedza o kulturze” zarówno w stosunku do poprzedniej, jak i nowej podstawy programowej, która 3 R. Chymkowski, W. Dudzik, M. Wójtowski, Wiedzao kulturze, op. cit.; Z. Grę- becka, I. Kurz, M. Litwinowicz-Droździel, P. Rodak, Człowiekw kulturze, op. cit. 4 R. Chymkowski, M. Wójtowski, Wiedzao kulturze.Poradnikdlanauczyciela liceumi technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.