208 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e tylko częściowo wyszła naprzeciw postulatom zgłaszanym przez środowiska kulturoznawcze. Trzeba podkreślić, że nie oznacza to zamiany nauczania wiedzy o kulturze na nauczanie antropologii kultury. Antropologia kultury jest tu rozumiana raczej poprzez pewien typ spojrzenia na świat człowieka jako świat kultury, rodzaj wyobraźni i wrażliwości, a zarazem zestaw kategorii pozwalających interpretować otaczającą ucznia rzeczywistość kulturową, nie zaś jako odrębna dyscyplina z jej historią i metodologią5. Podejście to nie oznacza eliminacji zagadnień artystycznych, zarówno w ich synchronicznym, jak i diachronicznym ujęciu. Przeciwnie – to, co artystyczne, w swych różnych konkretyzacjach w postaci odrębnych dziedzin sztuki, jest tu widziane jako jeden z istotnych, ale nie jedyny wymiar szerzej pojętej kultury. Dopiero w takiej szerokiej perspektywie wieloraka działalność artystyczna człowieka zyskuje właściwy sobie kontekst, a więc i znaczenie. Wyraźne wyodrębnienie i podkreślenie medialnego charakteru kultury (media jako środki komunikacji organizujące systemy kultury) pozwala na wydobycie specyfiki tak różnych, ale zarazem wchodzących ze sobą w rozmaite związki i połączenia mediów jak: słowo, dźwięk, widowisko oraz obraz. Media te spełniają w kulturze różnorakie funkcje, z których jedną z najważniejszych, ale nie jedyną, jest funkcja artystyczna. Poszczególne dziedziny sztuki: literatura, muzyka, teatr, malarstwo, fotografia, film, sztuka multimedialna są w dużej mierze uzależnione od charakteru medium, którym się posługują. Rozumienie sposobu, w jaki media te „formatują” treści kultury powinno być jedną z podstawowych kompetencji każdego świadomego uczestnika kultury, nie tylko humanisty. Wreszcie aspekt animacyjny to również rozszerzenie spojrzenia w stosunku do rozumienia aktywności kulturalnej jako realizującej się przede wszystkim w obszarze sztuki oraz w stosunku do niej nazywanym upowszechnianiem kultury. Animacja kultury to zachęta do 5 A. Mencwel, Wyobraźniaantropologiczna, w tomie: Antropologiakultury. Zagadnieniai wybórtekstów, oprac. G. Godlewski, L. Kolankiewicz, A. Mencwel, P. Rodak, wstęp i red. A. Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.