220 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e III. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń: 1) odróżnia pojęcie kultury rozumianej jako dorobek artystyczny od kultury rozumianej jako całokształt dorobku ludzkości, ze zrozumieniem używa określeń: kulturowy i kulturalny; 2) rozróżnienie, o którym mowa w pkt. 1, stosuje w interpretacji wytworów kultury; 3) odnosi elementy kultury (zachowania, zwyczaje, praktyki, przedmioty materialne, dzieła sztuki) do kategorii: czas, przestrzeń, ciało, grupa społeczna (rodzina, rówieśnicy, społeczność lokalna, naród); 4) interpretuje praktyki kultury z najbliższego otoczenia (klasa, szkoła, dom, osiedle, podwórko, miasto, kościół, stadion piłkarski); 5) dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno-historyczną i obyczajami epoki, w której powstało; 6) posługuje się pojęciami: kultura popularna, ludowa, masowa, wysoka, narodowa, zglobalizowana, subkultura w ich właściwym znaczeniu i używa ich w kontekście interpretowanych dzieł sztuki oraz praktyk kulturowych; 7) wskazuje relacje między kulturami: lokalną, regionalną, narodową i europejską, ujawniające się w konkretnych dziełach sztuki i praktykach kultury. W centrum zainteresowania twórców nowej podstawy programowej pozostaje, jak widać z powyższego, dzieło sztuki i tekst kultury, a nie aktywne działanie, dialog międzyludzki i międzykulturowy. O aspekcie performatywnym współczesnej kultury w podstawie nie ma najmniejszej wzmianki. Zostały jednak przynajmniej stworzone właściwe ramy. Należy je teraz wypełnić stosownymi treściami (nie powstały jeszcze nowe podręczniki) – i nie ustawać w wysiłkach, by dalej dokonywać reorientacji merytorycznej, zgodnej z zarysowaną tu koncepcją. Dopóki jednak wiedza o kulturze nauczana będzie w szkołach ponadgimnazjalnych tylko w zakresie podstawowym, w wymiarze jednej godziny tygodniowo i tylko przez okres jednego roku, dopóty status tego przedmiotu pozostanie drugorzędny. Nauczyciele i uczniowie zaabsorbowani przygotowaniami do matury (wiedza o kulturze nie jest