aNtropologia, KoMUNiK acja, aNiMacja... 22 1 przedmiotem maturalnym), potraktują zapewne tę lekcję jako uzupełnienie kursu języka polskiego – zwłaszcza że wykładowcami wiedzy o kulturze pozostaną głównie poloniści (zbyt mały wymiar godzin nie pozwala szkołom zatrudnić specjalistów kulturoznawców, bo nigdzie nie znalazłoby się dla nich etatowe pensum godzinowe). Znowu więc idee – nawet przy pozyskaniu aprobaty środowiska – mogą nie przebić się przez barierę praktyki. Na koniec warto podkreślić, że prezentowane przez nas stanowisko w tym sensie nie jest autorskim projektem, że w podobny sposób pojmowana jest wiedza o kulturze nie tylko na większości czołowych uczelni zachodnioeuropejskich, ale także w programach nauczania na poziomie szkół średnich. W tym sensie postulaty te – w naszym przekonaniu ważne i realistyczne – zmierzają w tym samym kierunku, co nowoczesne rozwiązania edukacyjne przyjęte w wielu krajach europejskich.