226 R o z d z i a ł ii – Nowe wYzwaNia edUKacYjNe mają zapewnić przywództwo Stanom Zjednoczonym w globalnym systemie komunikacji, a w konsekwencji doprowadzić do „zyskowności sektora informacyjnego, rozwoju elektronicznego handlu i usług, tworzenia zawodów i nowych miejsc pracy”3. Zacierające się różnice znacząco wpływają na myślenie o edukacji, a w konsekwencji na działania modernizacyjne podejmowane przez rządy. Efektywność tych działań tkwi w kulturze i jej zasobach twórczo przetwarzanych w społeczeństwie. Jeżeli występuje brak umożliwiających to mechanizmów społecznych, następuje przenoszenie gotowych wzorców z innych kultur, co z kolei skutkuje formowaniem się społeczeństwa łatwo ulegającego zniewoleniu. Dlatego edukacja stanowi przysłowiowy języczek uwagi decydujący o sukcesie narodu w postmodernistycznym świecie. Musi ona uwzględniać dorobek kulturowy danego społeczeństwa oraz zmiany dokonywane przez media. Wynika to z faktu, że media stanowią łącznik zarówno w sferze nośnika, jak i treści pomiędzy kulturą a człowiekiem. Oznacza to, że szkoła musi przygotować do uczestnictwa w świecie, w którym powszechnie funkcjonować będą media interaktywne. Mamy tu jednak dość istotny problem, zwykliśmy traktować media jako jeden układ komunikacyjny, tymczasem mamy do czynienia z trzema: człowiek–maszyna, człowiek–maszyna–człowiek oraz maszyna–człowiek. Każdy z tych układów ma inne odniesienia do świata rzeczywistego, raz jest pośrednikiem człowieka ze światem realnym, innym razem ze światem wirtualnym. Ten trójczłonowy układ wywołuje powstanie szeregu nowych zjawisk na płaszczyźnie kulturowej. Analizując wspomniane zjawiska, obserwujemy co najmniej trzy zasadnicze kierunki przemian kulturowych wywołanych mediami w rodzącej się globalnej cywilizacji: 1. Powstaje społeczeństwo charakteryzujące się kulturą globalną obejmującą swoim zasięgiem praktycznie wszystkie zakątki Ziemi. Pojawienie się jakichkolwiek wydarzeń jest prawie natychmiast rejestrowane przez media i dostarczone miliardom ludzi. Zarówno ważna, jak i banalna informacja zostaje przeniesiona do umysłów ludzi. Sytuacja ta rodzi pokusę manipulowania, powstają grupy 3 Tamże.