M e d i a w p r z e M i a N a c h K U lt U r o w Y c h . . . 231 Wywołuje to potrzebę znacznej zmiany w dotychczasowym widzeniu „szumu informacyjnego”. Z jednej strony mamy niewiele przydatnych informacji, z drugiej – dostarczana jest nam ogromna ilość wiadomości ważnych dla naszej egzystencji. Odbywa się wymiana kulturowa, wymiana doświadczeń na niespotykaną w dziejach ludzkości skalę. Jest to możliwe dzięki znacznej przestrzeni wolności, jaką gwarantuje sieć komputerowa. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, staje się oczywiste, że w świecie zdominowanym przez media interaktywne zasadniczym modelem staje się edukacja akcentująca myślenie jako jeden z podstawowych celów kształcenia. Tylko wówczas technologia stanie się niezbędnym narzędziem pracy każdego ucznia oraz nauczyciela i możliwym będzie pozbycie się ubocznych efektów relatywizmu tworzonego przez media. Połączenie rozwoju myślenia z technologią informacyjno-komunikacyjną stwarzać będzie warunki do zbliżenia różnych kultur. W tworzącym się społeczeństwie informacyjnym, wzrasta zapotrzebowanie na ludzi posiadających umiejętność działania w zmiennych warunkach. Brak zainteresowania zwróceniem większej uwagi na kształtowanie tej umiejętności, stanowi istotny czynnik decydujący o zapóźnieniu oświaty, a także utrwala jej przestarzały system. Kształtowanie myślenia w działaniu stanowi istotny wskaźnik oceny nowoczesności szkoły. Działanie wymaga od ucznia – przede wszystkim – myślenia generatywnego, tak potrzebnego w jego przyszłej dorosłej egzystencji. Człowiek w swoim życiu podejmuje tysiące decyzji o różnych skutkach dla siebie, i tym samym różnych efektach społecznych – np. związanych ze środowiskiem. Dlatego szkoła nie może pominąć tak ważnej funkcji, jaką jest kształtowanie myślenia generatywnego. Myślenie to wiąże się zawsze z aktywnością intelektualną uczącego się, a stąd już krok do powstawania nowych pomysłów i działań innowacyjnych. Krytyczna ocena zjawisk i procesów dokonywana przez uczniów jest jednym z przejawów aktywności rozwijającej myślenie. Dlatego w wielu opracowaniach naukowych zwraca się uwagę na potrzebę wytworzenia u uczniów umiejętności myślenia krytycznego, jako jednego z fundamentów pozytywnych zmian w edukacji. Przykładem mogą być tradycje kultury Zachodu. Wydaje się, że takie stanowisko