232 R o z d z i a ł ii – Nowe wYzwaNia edUKacYjNe jest zbyt ogólne i może prowadzić do wypaczenia idei pełnego kształtowania myślenia. Samo myślenie krytyczne nie wystarczy, równocześnie z nim musi wystąpić myślenie twórcze. Tylko wówczas uniknie się sytuacji nacechowanej chaosem, antagonizmami i kłótniami wyzwalającymi agresję, która prowadzi do konfliktów oraz deprecjonowania autorytetów. Tymczasem myślenie krytyczne może być konstruktywne. Wymaga to jednak kształcenia, w którym – obok podważania dogmatów – uczy się dostrzegania wszystkich wad i zalet danego zjawiska. Sprzyja to otwartości na inne poglądy i stanowiska oraz na różne kultury. Znakomitymi narzędziami wspierającymi ten proces są technologie informacyjno- komunikacyjne. To właśnie one umożliwiają dochodzenie do nowych pomysłów i porównywanie ich z dotychczasowymi. W procesie kształcenia wspieranym technologiami informacyjno-komunikacyjnymi mamy możność ukazania słabości pomysłów, ale równocześnie możemy się skupiać na nowych rozwiązaniach, przewyższających dotychczasowe. Specyficzna logika działania, wymuszona w trakcie pracy z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi sprzyja tworzeniu się sytuacji, w których u uczącego się występuje duże prawdopodobieństwo oddzielenia własnego „ja” od myślenia. Ma to istotny wpływ na powstawanie warunków do myślenia generatywnego, a także myślenia w kategoriach globalnych. Kształcenie konstruktywnego myślenia krytycznego z udziałem technologii informacyjno-komunikacyjnej ma i szerszy – wychowawczy wymiar. Człowiek zdolny do takiego myślenia wykazuje znaczną tolerancję, szanuje innych ludzi, potrafi rozwiązywać konflikty, w sposób naturalny ogranicza własną niechęć wobec innych. Cechy te są we współczesnych społeczeństwach ze wszech miar pożądane. Powszechnie przyjmuje się, że myślenie twórcze jest cechą charakterystyczną przynależną człowiekowi. W związku z tym, wystarczy usunąć blokady, jakie w procesie społecznym zostały nałożone na człowieka, aby stał się on twórczy. To przekonanie – funkcjonujące wśród nauczycieli – zaowocowało szeregiem propozycji zmierzających do odblokowania zahamowań występujących u uczniów. Niestety, działania te należy uznać tylko za jedną z wielu form metodycznych zmierzających do rozwijania myślenia twórczego. Osiągnięcie w tym względzie