M e d i a w p r z e M i a N a c h K U lt U r o w Y c h . . . 233 istotnego postępu wymaga stałego, systematycznego stymulowania do działań twórczych, co wymaga powszechnego stosowania różnego typu technik twórczego myślenia. Korelują one silnie z podstawami kulturowymi, co w warunkach tradycyjnej szkoły utrudnia ich stosowanie. Trudno jest zorganizować strukturę edukacyjną nastawioną na myślenie twórcze bez ukazania wielu punktów widzenia. Oznacza to, że w obszarze widzenia społecznego uczący się musi mieć znaczną wiedzę o swojej kulturze i kulturze innych. Musi umieć wyszukać najważniejsze jej cechy. Pokrótce ukazane związki mediów z kulturą i edukacją nie wyczerpują wszystkich aspektów tego zagadnienia, pokazują jednak złożoność występujących w tym obszarze problemów, a także wskazują na potrzebę podejmowania szerszych działań przez poszczególne kraje i organizacje międzynarodowe. Bibliografia Siemieniecki B., Wstęp do pedagogiki kognitywistycznej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010. Siemieniecki B., (red.) Pedagogikamedialna, PWN, Warszawa 2007. Żechowska B., Bilans antycypowanych treści i strat w edukowaniu nauczyciela–Europejczyka, [w:] red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak, Współczesnośća kształcenienauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa 2000, s. 45-46.