246 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e odczytania na nowo dzieła Strzemińskiego czy też do przyjrzenia się niedostatecznie rozpoznanym do tej pory obszarom w jego twórczości i myśli. Pojawiło się jednak pytanie – jak przybliżyć szerokiej publiczności postać awangardowego twórcy i jak sprawić, by jego działalność i postulaty sprzed ponad 80 lat stały się znów aktualne? W odpowiedzi powstał program warsztatów, wykładów i działań zatytułowany „Strzemiński od S do I”, skierowany do młodzieży i dorosłych odbiorców, w ramach którego każda z liter nazwiska twórcy ewokowała pojęcie ściśle związane ze Strzemińskim. I tak np. w ramach „S jak solaryzm” miał miejsce wykład o koncepcji powidoków połączony z performancem, pozwalającym uczestnikom przeżycie własnego doświadczenia powidoku, a działanie warsztatowe „R jak realna awangarda” odwoływało się – przy użyciu zarówno archiwaliów, jak i Facebooka – do fenomenu grupy „a.r.” i jej międzynarodowych relacji z artystami. Ważnym przykładem aktywności Działu Edukacji, ale też uruchamiania i testowania potencjału muzeum jako narzędzia edukacji, było przeprowadzone w 2009 roku działanie „ms3. Re:akcja”9. Projekt skierowany został przede wszystkim do lokalnych społeczności, a więc zarówno dzieci i młodzieży z okolicznych kamienic Starego Polesia oraz ich rodziców, jak i członków miejscowego Klubu Emeryta czy właścicieli sklepików przy ulicy prowadzącej do Muzeum. Wszyscy zostali poproszeni o sformułowanie i wyrażenie własnych sądów na temat sztuki współczesnej oraz mieszczącej ją instytucji. Uczestnicy przynosili więc z domu artefakty, które ich zdaniem powinny znaleźć się w muzeum lub tworzyli na miejscu wypowiedzi, które złożyły się na rozwijającą się przez dwa miesiące ekspozycję – budowaną w przestrzeni wystawienniczej sąsiadującej z ekspozycją Kolekcji. Publiczność projektu miała możliwość samodzielnej wypowiedzi, nie tylko poprzez realny udział w tworzeniu wystawy, ale również na poziomie dyskursywnym: redagując, wspólnie z edukatorami Muzeum, kolejne numery wydawanego przy tej okazji tygodnika-katalogu akcji. Działanie oparte było zatem na partycypacji (ale tej właściwej, czyli polegającej na aktywności wobec sztuki, a nie na fizycznym wykonywaniu określonych przez edukatora zadań), kreatywności (w sensie twórczego 9 Kurator projektu: Leszek Karczewski.