edUK acja MUzealNa w praK t Yce z aMKU KrólewsKiego... 255 przewodnicki, lecz także jako inspirowany OBRAZEM wynik własnych poszukiwań twórczych osób odwiedzających muzea. Zajęcia dla najmłodszych Zajęcia weekendowe dla indywidualnych zwiedzających pt. Szkatułkaksiężniczki,skarb królewicza–spotkaniadlanajmłodszych są przeznaczone dla dzieci w wieku 3–6 lat. Są to jedyne tego typu zajęcia w muzeum. Stałą zasadą prowadzenia zajęć jest uczestnictwo aktora, który jest narratorem opowieści inspirowanej historią zamku lub wybranym motywem z wystaw czasowych. Zajęcia prowadzone są dynamicznie w konwencji baśniowej, wzbogacone elementami zabaw plastycznych, muzyki i dramy. Spotkania cieszą się ogromnym zainteresowaniem ze strony rodziców, którzy poszukują alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego ze swoimi pociechami. Rodzic jest również uczestnikiem zajęć. Cykliczność spotkań – raz w miesiącu – sprzyja nawiązywaniu pozytywnych relacji pomiędzy uczestnikami, uczy obcowania z dziełami sztuki i historią. Dzieci bardzo chętnie współpracują z prowadzącymi, co przełamuje ich lęki przed nowymi sytuacjami i ma ogromny wpływ na twórczy rozwój. Od 2002 roku na Zamku Królewskim w Warszawie prowadzony jest cykl sobotnich zajęć dla dzieci w wieku od 8 do 12 lat – Zamkowe wędrówki–zajęciaplastyczno-historyczne. Duże zainteresowanie zajęciami wykazują także rodzice, którzy niejednokrotnie sami w nim aktywnie uczestniczą. Spotkanie podzielone jest na dwie części. Pierwsza poświęcona jest merytorycznemu omówieniu problemu zawartego w temacie zajęć, z wykorzystaniem ekspozycji zamkowej – zarówno stałej, jak i czasowej (wystawy). W części drugiej – dzieci wykonują prace plastyczne w przystosowanej do tego pracowni zamkowej. Od początku funkcjonowania zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. W części teoretycznej łączą w sobie elementy historii, historii sztuki, historii kultury materialnej, historii zwyczajów, tradycji, archeologii, zaś w części plastycznej dzieci poznają różne techniki plastyczne lub rzemieślnicze. W części teoretycznej stosowana jest pełna gama metod dydaktycznych w nauczaniu historii. Od tak popularnych jak wykład, poprzez