26 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć ale i wykształcenia z dziedziny sztuki u nauczycieli. Wskazano na potrzebę promocji udziału edukacji artystycznej w procesie uczenia się przez całe życie. Zwrócono także uwagę na jej rolę w rozwoju kulturalno-społecznego wymiaru życia, w kształtowaniu społecznej odpowiedzialności i poczucia wspólnoty oraz świadomości różnorodności kulturalnej i zdolności do dialogu kultur. Wskazano na możliwości poszukiwania poprzez edukację artystyczną odpowiedzi na problemy globalne, takie jak pokój i zrównoważony rozwój, zwracając uwagę na konieczność poszerzenia współpracy z różnymi partnerami w wielu dziedzinach kultury i przemysłu. Niezbędnym środkiem do osiągnięcia tych celów jest stałe utrzymywanie „wysokiej temperatury dialogu” pomiędzy teorią, badaniami i praktyką. Ewolucja idei udziału sztuki w procesie wychowawczym, jaka dokonała się w okresie dzielącym konferencje z Lizbony i Seulu, wskazuje na stopniowe rozszerzanie zakresu edukacji artystycznej w kierunku całościowego ujęcia edukacji kulturalnej przenikającej programy nauczania. Takie ujęcie jest coraz bardziej obecne w Europie. Edukacja artystyczna w dokumentach europejskich Rozważania i działania związane z rolą kultury w rozwoju i związku edukacji z kulturą oraz dotyczące edukacji artystycznej już od dłuższego czasu skupiają uwagę nie tylko UNESCO, ale także Rady Europy i Komisji Europejskiej. We wrześniu 2008 roku, w czasie głębokiego kryzysu ekonomicznego, który dotarł do Europy, Parlament Europejski zatwierdził propozycję Komisji Europejskiej o ustanowieniu w roku 2009 „Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacyjności”, stawiając w centrum uwagi edukację i kulturę jako dziedziny zasilające inne obszary działań politycznych dotyczących przedsiębiorczości, społeczeństwa informacyjnego, zatrudnienia i polityki regionalnej. W „Manifeście” Europejskich Ambasadorów Kreatywności i Innowacji24 podpisanym przez wybitnych przedstawicieli świata kultury i nauki z Europy, czytamy m.in., że „Rozważny rozwój wymaga 24 Europejscy Ambasadorzy Kreatywności i Innowacji, Manifest 2009. Tekst w języku polskim na stronie: http://create2009.europa.eu.