edUK acja MUzealNa w praK t Yce z aMKU KrólewsKiego... 265 i diatonicznych, kołatek, tamburyna, bębenka kongo, talerzy, pudełka akustycznego, janczarów, czy klawesów. Z naszych obserwacji wynika, że zazwyczaj jest to pierwszy kontakt uczniów z muzyką wykonywaną na żywo. Początkowo są zdziwieni i zaskoczeni proponowaną formą zajęć, ale szybko się z nią oswajają, w końcu akceptują i odnajdują wiele radości w słuchaniu oraz aktywnym muzykowaniu. Muzyka mobilizuje dzieci i młodzież do udziału w zajęciach, a także pomaga w koncentracji. W zabawach muzycznych chętnie biorą udział nawet te dzieci, które na co dzień nie chcą uczestniczyć we wspólnych działaniach. Można zaobserwować, że słuchanie muzyki, spokojne zabawy i ćwiczenia muzyczne działają uspokajająco na dzieci nadpobudliwe. W opinii nauczycieli zamkowe lekcje „muzyczne” mają ogromną wartość poznawczą, wychowawczą, często terapeutyczną. Służą kształtowaniu wrażliwości muzycznej i estetycznej uczniów, a także wykształcają potrzebę słuchania muzyki i zwracania uwagi na odgłosy otoczenia. Popularność zamkowych zajęć muzycznych wśród nauczycieli i pełen pasji udział w nich dzieci jest dowodem na to, jak cenną i ważną rolę w procesie dydaktycznym najmłodszych odgrywa edukacja muzyczna. Jest nadzieja, że zamkowe zajęcia muzyczne prowadzone na miarę możliwości, jakie oferuje instytucja muzealna przyczynią się w przyszłości do rozbudzenia potrzeby uczestniczenia w życiu muzycznym i ukształtowania pokolenia przyszłych melomanów w sytuacji, kiedy edukacja artystyczna znajduje się na marginesie programów szkolnych lub w ogóle nie istnieje. Bernardo Bellotto – ambasador kultury W ramach europejskiego programu Fundacji Pegaz „Szkoła adoptuje zabytek”, od roku 2001 przez Dział Oświatowy realizowany jest pilotażowy program edukacyjny pn. Bernardo Bellotto – ambasador kultury. Jego zadaniem jest m.in. przygotowanie Zamku Królewskiego do partnerskiego współdziałania z instytucjami i środowiskami prowadzącymi działania wychowawcze w oparciu o kulturę. Program ten został uznany za jedną z metod ochrony zabytków przez europejskie instytucje promujące ideę edukacji o dziedzictwie. Program odpowiada