e d U K ac j a K U lt U r a l N a w p r ac ac h U N es c o... 27 szacunku dla historii i dziedzictwa kulturowego” i dalej, że „Kultura, z szacunkiem dla indywidualnej i zbiorowej pamięci, pomaga zachować orientację w obecnej rzeczywistości, podlegającej nieustannym zmianom”, a także, że „Kreatywność jest szczególnie istotna w kontekście kultury. […]. Bardziej niż kiedykolwiek przyszłość Europy zależy od wyobraźni i kreatywności jej obywateli”. Odnosząc się do kryzysu gospodarczego, ekologicznego i społecznego, autorzy tego tekstu odwołują się właśnie do kreatywności i innowacyjności, „które mogą poprowadzić społeczeństwo do dobrobytu”, a odpowiedzialnie wykorzystane zasoby „muszą zostać użyte w interesie sprawiedliwego i ekologicznego społeczeństwa, opierając się na dialogu międzykulturowym i odnosząc z szacunkiem dla przyrody oraz zdrowia, mając na uwadze dobrobyt ludzi na całym świecie”. Na zakończenie „Manifest” wzywa Unię Europejską i państwa członkowskie, by „postawiły na kreatywność i innowację w celu znalezienia wyjścia z obecnego marazmu”. Pośród postulatów – zawierających wspieranie kreatywności w procesie uczenia się przez całe życie, w szkołach i na uniwersytetach, a nawet w miejscu pracy – zaleca się wspieranie „silnego, niezależnego i zróżnicowanego sektora kultury, który będzie w stanie podtrzymać dialog międzykulturowy”. Wśród kierunków działania wynikających ze wspólnych wizji i inicjatyw „przecinających tradycyjne obszary polityki” wymienia się konieczność inwestowania w wiedzę i edukację – m.in. poprzez szkolenie nauczycieli – by we współpracy z rodzicami mogli uczestniczyć w tworzeniu systemu edukacyjnego „rozwijającego wiedzę, zdolności i postawy niezbędne do dialogu międzykulturowego, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów i projektów twórczych”. Na szczególnie istotne wsparcie, zgodnie z opinią sygnatariuszy „Manifestu”, zasługują „branże kreatywne poprzez budowanie nowych pomostów pomiędzy sztuką, filozofią, nauką oraz gospodarką. Stwierdzają oni również, że „rozwój nowych mediów i korzystanie z nich powinny być stymulowane poprzez podnoszenie jakości przekazywanej treści”, w związku z czym konieczne jest „opracowanie nowych modeli ekonomicznych, umożliwiających finansowanie wolnych, zróżnicowanych, niezależnych i wysokiej jakości cyfrowych mediów informacyjnych”. Na postulaty zawarte w „Manifeście” powołała się Komisarz ds. Edukacji, Kultury, Wielojęzyczności i Młodzieży,