edUK acja MUzealNa w praK t Yce z aMKU KrólewsKiego... 27 1 porównywania ich ze współczesnymi widokami tych samych miejsc, zaznaczonymi na planie stanisławowskiej Warszawy, którypochodzi z DelineacyimiastaWarszawyz przedmieściami Hiża i Jedrzejewskiego z 1771 roku i jest własnością Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Efektownym uzupełnieniem są animacje np. zasada działania camera obscura – pierwowzoru aparatu fotograficznego, czy sposób przygotowywania ultramaryny. „Urządź z nami pałac” Gra „Urządź z nami pałac” jest propozycją połączenia wirtualnej zabawy z muzealnymi zajęciami edukacyjnymi wg pomysłu i scenariusza pracowników Działu Oświatowego. Jest przeznaczona dla zainteresowanych historią i historią sztuki przełomu XVIII i XIX wieku, czasami Księstwa Warszawskiego i stylem epoki. Pomysłodawcom przyświecały dwa cele: edukacyjny – obudzenie zainteresowania powstającą ekspozycją księcia Józefa Poniatowskiego w pałacu Pod Blachą poprzez aktywne uczestnictwo w wirtualnym procesie tworzenia nowej przestrzeni muzealnej oraz promocyjny – promocja pałacu Pod Blachą jako nowego miejsca na mapie kulturalnej Warszawy, atrakcyjnej przestrzeni edukacyjnej i kulturalnej. W pałacu Pod Blachą trwają pracę nad urządzaniem Apartamentu ks. Józefa Poniatowskiego. Wystrój i wyposażenie ekspozycji powstaje w nawiązaniu do przełomu wieków XVIII i XIX – epoki, w której żył i działał książę Józef. Zanim publiczność będzie miała możliwość zwiedzania ekspozycji, uczestnik gry urządza jedno z wybranych pomieszczeń – Kancelarię Sztabową. W tym celu stworzono bazę danych obejmującą wystrój (ściany, podłoga, sufit, etc.) oraz wyposażenie stylowego wnętrza (oświetlenie, ogrzewanie, meble, obrazy, przedmioty codziennego użytku, etc.). Dla utrudnienia, a także w celu przekazania uczestnikom dodatkowej wiedzy, wprowadzono do bazy danych przedmioty i elementy wystroju z innych epok. System nie pozwala na kontynuowanie pracy, jeżeli uczestnik popełni błąd i wybierze te, które nie pochodzą z epoki. Uczestnik otrzymuje wówczas wyjaśnienie, dlaczego nie może zastosować zaproponowanego przez siebie rozwiązania. Wraca do gry, gdy wybierze prawidłową