posłowie 283 wielokulturowości. Generalnie chodzi o takie stany rzeczy, w których niemal każda sytuacja jest nietypowa. Czy będzie to dotyczyło nowych technologii, nowych środków komunikowania, nowych form transportu, nowych rozwiązań politycznych, ich cechą jest brak analogii nie tylko z przeszłością, ale i z teraźniejszością. Nie wiadomo, co robić, jak się zachować, jak reagować. Stąd konieczność szukania całkowicie nowych rozwiązań oraz improwizowania, a tym samym wyraźne nastawienie na przyszłość, która jest nieznana”25. Kształcenie i nauka przez całe życie to nie tylko postulaty UNESCO. W tym kierunku zmierzają również działania innych międzynarodowych, narodowych, regionalnych organizacji publicznych i pozarządowych, w tym Rady Europy oraz Unii Europejskiej. Fenomen w dziejach ludzkości, jakim jest Wspólnota Europejska, w ramach zarówno dalszej poprawy jakości życia Europejczyków, jak i zacieśniania europejskiej integracji i spójności, buduje nie tylko europejską przestrzeń gospodarczą czy badawczą, ale także europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, gdyż „poszerzanie i uznawanie wiedzy, umiejętności i kompetencji obywateli ma kluczowe znaczenie dla ich rozwoju osobistego, konkurencyjności, zatrudnienia i spójności społecznej Wspólnoty. Takie poszerzanie i uznawanie wiedzy powinno ułatwiać międzynarodową mobilność pracowników i osób uczących się oraz sprzyjać spełnianiu wymogów w zakresie podaży i popytu na europejskim rynku pracy”26. Cytowane zalecenia wskazują, że podczas wdrażania owych ram kwalifikacji zapewnianie jakości, konieczne do zagwarantowania odpowiedzialności i doskonalenia szkolnictwa każdego stopnia, powinno być realizowane zgodnie z następującymi zasadami: · polityka i procedury zapewniania jakości powinny stanowić podstawę dla wszystkich poziomów europejskich ram kwalifikacji; · zapewnianie jakości powinno być integralną częścią wewnętrznego zarządzania instytucjami kształcenia i szkolenia; 25 26 M. Golka, w tym tomie. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie,DziennikUrzędowyC111,06/05/2008s.1–7.