posłowie 285 · zrównoważonym wzroście – czyli wspieraniu gospodarki niskoemisyjnej, efektywniej korzystającej z zasobów i konkurencyjnej; oraz · wzroście sprzyjającym włączeniu społecznemu, oznaczającym wspieranie gospodarki charakteryzującej się wysokim poziomem zatrudnienia i zapewniającej spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną. W odniesieniu do edukacji i kształcenia ustawicznego państwa członkowskie uzgodniły następujące cele (poziomy odniesienia): · zwiększenie uczestnictwa w edukacji elementarnej, która jest jednym z zasadniczych warunków późniejszego sukcesu edukacyjnego, zwłaszcza w przypadku osób w trudnej sytuacji: – do roku 2020, co najmniej 95% dzieci w przedziale wiekowym od czterech lat do wieku podjęcia obowiązku szkolnego powinno uczestniczyć w edukacji elementarnej. · uwzględniając rosnące zapotrzebowanie na wykształcenie wyższe, a także równej ważności kształcenia i szkolenia zawodowego: – do roku 2020, odsetek osób w przedziale wiekowym 30–34 posiadających wyższe wykształcenie powinien wynosić co najmniej 40%. · zwiększenie uczestnictwa dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie, zwłaszcza nisko wykwalifikowanych: –– do – roku 2020, średnio co najmniej 15% dorosłych powinno uczestni- czyć w procesie uczenia się przez całe życie. · zadbanie o to, by wszystkie osoby osiągające słabe wyniki w zakresie podstawowych umiejętności uzyskiwały odpowiedni poziom podstawowych umiejętności, zwłaszcza w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych: – do roku 2020, odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych powinien wynosić poniżej 15%. · zadbanie o to, by jak największa liczba osób przedwcześnie kończących kształcenie i szkolenie uczestniczyła do końca w procesie kształcenia i szkolenia: – do roku 2020, odsetek osób przedwcześnie kończących kształcenie i szkolenie powinien wynosić poniżej 10%.