286 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć Nowe metody nauczania Realizacja przedstawionych powyżej celów, podobnie jak i wdrażanie koncepcji kształcenia ustawicznego, wymaga rozszerzenia dotychczasowego warsztatu edukacyjnego. Klasyczne „programy szkolne zawierają nadmiar wiedzy encyklopedycznej, której egzekwowanie jest dla nauczycieli łatwe, choć już pożytek edukacyjny jest dyskusyjny: przecież to wszystko można znaleźć w odpowiednich źródłach, od książek po Internet. Pamięciowe wykuwanie wzorów i zatwierdzonych formułek prowadzi do sukcesów, ale po setkach lat, jak dowodzi nauczanie Talmudu. Tyle czasu nie mamy”27. Nowe technologie informatyczne pozwalają jednak na całkowitą zmianę metod nauczania, m.in. jest to e-learning, czyli (interaktywne) nauczanie na odległość za pośrednictwem mediów elektronicznych, a przekaz treści nauczania oraz innych informacji odbywa się poprzez sieci informatyczne. Ważniejsze jednak jest to, że pojawiła się cyberprzestrzeń, w której zmagazynowana jest prawie cała dostępna ludzkości informacja, i aby jej dowolny fragment pozyskać, wymagana jest jedynie umiejętność korzystania z przeglądarki internetowej, która może być nie tylko w urządzeniach stacjonarnych, ale także w (prawie) każdym urządzeniu mobilnym typu telefon komórkowy. Oznacza to, że nie jest konieczne przekazywanie wiedzy encyklopedycznej w ramach nauczania, ale także, że jest ona dostępna w każdym miejscu na naszym globie i o każdej porze dnia. Znakomitym tego przykładem jest poprzednie wydawnictwo Polskiego Komitetu ds. UNESCO – Kulturaa zrównoważonyrozwój.Środowisko,ładprzestrzenny,dziedzictwo, zaliczone do dokumentów Kongresu Kultury Polskiej 2009, dostępne w postaci cyfrowej książki pod adresem http://www.unesco. pl/sources/indexPop.htm. Jednocześnie nowe technologie informatyczne wpływają na kształtowanie nowych form edukacji kulturowej. „Głównym celem takiej formy zwiedzania, jaką proponuje Pracownia Działań Muzealnych jest nauczenie widzenia przedmiotów oglądanych i wyzwolenie aktywności twórczej osób odwiedzających muzeum. Publiczność, wykształcona 27 R. Strent, w tym tomie.