e d U K ac j a K U lt U r a l N a w p r ac ac h U N es c o... 29 edukację artystyczną w celu kształtowania świadomości kulturowej (art.2 p. i, ii). Wśród dokumentów, na których opierają się wnioski, na drugim miejscu za „Konwencją o Prawach Dziecka ONZ” przywołana jest „Mapa drogowa UNESCO dla edukacji artystycznej” z Lizbony. Podobne postulaty sformułowała Rada Europy. W 2009 roku przyjęła Rekomendację Nr 1884 pt. „Edukacja kulturalna: promocja kultury, kreatywność i porozumienie międzykulturowe poprzez edukację”27. Zaleca się w niej edukację kulturalną rozumianą jako „uczenie się i praktykowanie działań artystycznych oraz uczenie się przez sztukę”, która powinna służyć „promowaniu celów kulturalnych i społecznych, takich jak: wzajemny szacunek, zrozumienie i tolerancja dla innych, docenianie różnorodności, praca w zespole i inne działania społeczne, jak również kreatywność, rozwój osobisty, zdolność do innowacyjności”, etc. Rekomendacja wskazuje na konieczność włączenia edukacji kulturalnej i artystycznej do edukacji formalnej – zwłaszcza szkolnej – jako jej zasadniczej części składowej. Zaleca się także korzystanie w pełni z nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w edukacji kulturalnej – zarówno w systemie formalnym, jak i nieformalnym. W dokumencie zwraca się uwagę na „analfabetyzm kulturalny”, który staje się przeszkodą prowadzącą do wykluczeń z uczestnictwa w życiu społecznym oraz trudności we wzajemnym zrozumieniu między różnymi społecznościami. W tym kontekście problemem, na który zwraca się uwagę w Rekomendacji Rady Europy, jest zdolność do komunikowania się jako jeden z istotnych celów edukacyjnych. W realizacji tego celu edukacja kulturalna i artystyczna powinna odgrywać pierwszorzędną rolę, gdyż zdolność do komunikowania się realizuje się nie tylko poprzez mówienie, czytanie i pisanie czy liczenie, lecz także poprzez środki wyrazu artystycznego i kulturalnego. Rekomendacje zalecają ministrom państw członkowskich Rady Europy – odpowiadającym za sprawy edukacji, kultury i mediów – podjęcie działań w celu opracowania strategii krajowych na rzecz włączania do programów szkolnych edukacji poprzez kulturę oraz 27 Parliamentary Assembly, Council of Europe, Recommendation 1884, Cultural education: the promotion of culture, creativity and intercultural understanding through education, 29 września 2009, tłum.: autor.