p r z Y K ł a dY p r o j eK tów d ot Ycz ącYc h K r e at Y w N eg o N aU cz a N i a ... 293 sytemu edukacyjnego. To nauczyciel, jego zaangażowanie i kompetencje odgrywają podstawową rolę. Świadomość wartości rozwojowych, jakie niesie ze sobą wykorzystanie sztuki i kultury w procesie nauczania, powinna stanowić jeden z podstawowych bodźców do działania każdego pedagoga. Ten z kolei, aby jak najlepiej wykonywać powierzone mu zadanie, musi być odpowiednio do niego przygotowany. 3. W kreatywnej edukacji istotną role pełni również interdyscyplinarne podejście do zagadnienia. Aby proces nauczania był bardziej kreatywny, ważne jest zaangażowanie, oprócz sztuki i kultury, na przykład technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Wiele państw europejskich, m.in.: Francja, Holandia, Finlandia, Belgia czy Szwecja, kładzie duży nacisk na interdyscyplinarną formę nauczania. Doskonałym przykładem takiej inicjatywy jest Uniwersytet Aalto w Finlandii, który powstał w wyniku połączenia trzech szkół wyższych o różnych profilach: technicznym, ekonomicznym i artystycznym. 4. Czynnikiem stymulującym kreatywne kształcenie są bez wątpienia partnerstwa pomiędzy placówkami edukacyjnymi a sektorem kultury i sektorem kreatywnym. Wykorzystanie potencjału, jaki niesie ze sobą zaangażowanie kreatywnych profesjonalistów do pracy w środowisku szkolnym, urozmaica zajęcia i nadaje im praktyczny wymiar. Pozytywnie wpływa na pobudzanie twórczego potencjału u uczniów i podnoszenie kwalifikacji zawodowych u nauczycieli. Dobrym przykładem realizacji takich założeń jest brytyjski program „Find Your Talent” (Odkryj swój talent), któremu przyjrzymy się lepiej w dalszej części opracowania. Autorzy raportu zastanawiają się również nad charakterem wpływu, jaki kultura i kreatywność wywiera na strategię rozwoju systemów edukacji na poziomie europejskim. Większość rządów krajów członkowskich UE ma świadomość, że istnieje korelacja pomiędzy sztuką i kulturą oraz kreatywnością w procesie nauczania. Jednak tylko kilka z nich wypracowało metody pobudzania kreatywności przez edukację kulturalną. Dominują wśród nich: Holandia, Dania, Szwecja i Finlandia. Kompleksowym programem kreatywnej edukacji może poszczycić się