304 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć W podsumowaniu rozważań na temat wpływu sztuki i kultury na rozwój kreatywności w procesie nauczania, autorzy raportu wskazują, że wzbogacanie programów kształcenia o komponent kulturowy powinno odbywać się na wszystkich poziomach – począwszy od edukacji przedszkolnej, przez szkolnictwo wyższe, a skończywszy – na kształceniu ustawicznym. Nie mniej istotnym elementem jest przekraczanie barier pomiędzy dyscyplinami. Interdyscyplinarne kierunki nauczania, których częścią składową są sztuka i kultura, stanowią ogromny rezerwuar kreatywności, z którego współczesna Europa powinna czerpać jak najwięcej, jeśli chce budować innowacyjną i konkurencyjną gospodarkę. Dzięki takiemu podejściu absolwenci, opuszczając mury uczelni, wyposażeni będą w narzędzia czyniące z nich przedsiębiorcze i innowacyjne jednostki, dzięki czemu lepiej odnajdą się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Świadome uczestnictwo w kulturze i obcowanie ze sztuką wymaga wielopłaszczyznowego podejścia do procesu poznawczego, zdolności myślenia poprzez analogię lub w nielinearny sposób. Sztuka, a w szczególności sztuka współczesna, nie daje ani gotowych, ani złych czy dobrych odpowiedzi. Stawiając obserwatora w sytuacji niepewności, zmusza go do wysiłku intelektualnego. Zachęca do zastosowania oryginalnych, często ryzykownych, metod działania. Proces taki kształtuje integralną cechę innowacyjnej osobowości – umiejętność świadomego podejmowania ryzyka bez strachu, że działanie może zakończyć się porażką. Sztuka pomaga w pokonywaniu sztucznych barier pomiędzy różnymi dyscyplinami. Zdolność dostrzegania możliwości współdziałania – pomiędzy zgoła nieprzystającymi do siebie polami aktywności – nadaje jednostce cechy kreatywnej i innowacyjnej osobowości. Edukacja poprzez szeroko rozumianą kulturę pobudza apetyt poznawczy i sprawia, że uczeń – z własnej inicjatywy – angażuje się w proces zdobywania wiedzy i częściej decyduje się kontynuować edukację na wyższym poziomie. Taki system nauczania kształtuje postawy nonkonformistyczne i prowokuje do działań transgresyjnych. Opracował:AleksanderPałasiński FundacjaProCultura