M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 315 2.Podejściedoedukacjiartystycznej Każdy człowiek jest obdarzony wyobraźnią, możliwościami twórczymi i zdolnością do innowacji. Te podstawowe procesy są nierozerwalnie ze sobą związane, a wynikające stąd właściwości mogą być rozwijane i wykorzystywane. Jak zauważa Sir Ken Robinson, wyobraźnia jest główną cechą ludzkiej inteligencji, twórczość jest wykorzystaniem wyobraźni, innowacje zaś są dopełnieniem tego procesu poprzez zastosowanie idei w wyniku krytycznej refleksji. Punktem wyjścia w edukacji artystycznej zawsze powinna być kultura (kultury), z której wywodzą się uczniowie. Stworzenie klimatu zaufania, oparte na rzeczywistym docenianiu swojej własnej kultury, jest najlepszą drogą do szanowania i doceniania innych kultur. Należy w związku z tym zaakceptować fakt, że kultura oraz wartości związane z tą kulturą obecnie i w przeszłości – nieustannie ewoluują. Struktury i treści edukacyjne powinny nie tylko oddawać cechy każdej formy artystycznej, lecz także oferować środki wyrazu artystycznego pozwalające na komunikowanie się i uwzględnianie przenikania się różnych kontekstów kulturowych, społecznych i historycznych. Z tej perspektywy wyróżnia się dwa główne sposoby traktowania edukacji artystycznej, które mogą być realizowane równolegle i niekoniecznie oddzielnie. Sztuka może być: 1) nauczana jako odrębny przedmiot w zakresie różnych dyscyplin artystycznych, co umożliwia rozwój talentów artystycznych, wrażliwości i doceniania sztuki, ale także 2) traktowana jako metoda nauczania i uczenia się, w której wymiar artystyczny i kulturalny jest obecny we wszystkich przedmiotach programu nauczania. Podejście określane mianem „Arts in Education” (Sztuka w Edukacji), w skrócie AiE, wykorzystuje sztukę i związane z nią tradycje kulturowe jako pomoc w nauczaniu przedmiotów ogólnych oraz ułatwienie rozumienia tych przedmiotów; np. poprzez wykorzystywanie kolorów, form i przedmiotów z zakresu sztuk plastycznych i architektury w nauczaniu przedmiotów, takich jak: fizyka, biologia i geometria, czy teatru i muzyki w metodyce nauczania języków obcych. Podejście „Arts in Education” – inspirowane teorią wielorakich inteligencji – ma na celu objęcie korzyściami płynącymi z edukacji artystycznej wszystkich uczących się i wszystkie przedmioty nauczania. Takie podejście zmierza również do usytuowania teorii we właściwym kontekście – dzięki praktycznemu zastosowaniu dyscyplin artystycznych. Podejście interdyscyplinarne będzie skuteczne jednak dopiero wówczas, gdy zmieni się metody nauczania i sposób kształcenia nauczycieli.