338 d o K U M e N t Y UNesco 2.Współpracapartnerska · Na szczeblu ministerialnym i samorządowym Metody współpracy partnerskiej, Litwa W celu zacieśnienia współpracy między sektorami kultury i edukacji, litewskie Ministerstwo Edukacji i Nauki podjęło inicjatywę wprowadzenia ponadprogramowych zajęć dla dzieci na temat sztuki. Większość projektów opracowano na szczeblu rządowym, ze wsparciem organizacyjnym władz samorządowych, organizacji pozarządowych oraz krajowych ośrodków sztuki, młodzieży i turystyki. Inicjatywa ma na celu zagospodarowanie wolnego czasu po lekcjach, pobudzanie kreatywności i autoekspresji, wspieranie dzieci uzdolnionych artystycznie oraz podnoszenie poziomu świadomości kulturowej, wiedzy o środowisku i społecznościach. Pracownia badań naukowych i twórczości, Kolumbia W ramach „Krajowego Planu działań na rzecz Sztuki” kolumbijskiego Ministerstwa Kultury utworzone zostały pracownie badań naukowych i twórczości mające na celu promowanie rozwoju sztuk plastycznych oraz rozwijanie współpracy pomiędzy instytucjami kulturalnymi, akademickimi i artystycznymi. Działając na szczeblu regionów, zapewniają miejsce spotkań artystów i nauczycieli, oraz ułatwiają wymianę praktyk artystycznych i pedagogicznych – w celu wypracowania nowych perspektyw kształcenia w dziedzinie edukacji artystycznej. W przyszłości pracownie mają być również bazą do rozwijania współpracy artystycznej i pedagogicznej w regionach słabiej rozwiniętych, a tym samym do wyrównywania poziomu nauczania. Norweski Plecak Kulturalny (Norwegia Cultural Rucksack) Około 5 lat temu rząd norweski wprowadził program pod nazwą „Plecak Kulturalny”. Jego celem jest umożliwienie uczniom, od pierwszej do dziesiątej klasy, udziału w regularnych i zintegrowanych ze szkolnym programem nauczania spotkaniach z wybitnymi artystami, oraz obcowania z formami wyrazu artystycznego na wysokim poziomie. Dzięki współpracy – na szczeblu krajowym pomiędzy szkołami i instytucjami kultury oraz na szczeblu regionalnym i lokalnym – nawiązywane jest partnerstwo między organizacjami i instytucjami sztuki a systemem edukacyjnym. Każda szkoła w kraju włączyła do swojego rocznego programu nauczania spotkania z artystami oraz wizyty w muzeach, i innych miejscach związanych z kulturą. Projekt uwzględnia