M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 341 „Fiński Dąb” – projekt dot. dziedzictwa kulturowego Wśród fińskich nauczycieli powszechnie przyjęte jest zapraszanie artystów do szkół i organizowanie wizyt w instytucjach kulturalnych lub uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych. W niewielkim stopniu rozpowszechnione jest – jak dotąd– korzystanie przez nauczycieli z programów on-line. Jednym z najbardziej udanych przykładów, który można przytoczyć w tym kontekście jest „Fiński Dąb Plus”. Jest to wspólna inicjatywa Krajowej Rady ds. Zabytków, Krajowej Rady Edukacji oraz Ministerstwa Środowiska mająca na celu rozwój edukacji w zakresie dziedzictwa kulturowego poprzez tworzenie partnerstw. W Finlandii edukacja w tej dziedzinie jest uważana za nowy, główny element programu nauczania. Celem projektu jest przekazywanie wiedzy o kulturze, budowanie zrozumienia dla innych kultur, a także rozwijanie metod nauczania o dziedzictwie kulturowym przez nauczycieli, muzea, regionalne ośrodki środowiskowe, Krajową Radę Edukacji oraz Krajową Radę ds. Zabytków. Szkoły i muzea zostały zaproszone do udziału w projekcie za pośrednictwem Internetu. W realizacji wykorzystano strony internetowe, czasopisma oraz płyty CD. W sumie w projekcie wzięło udział 400 szkół, 500 nauczycieli, 65 muzeów oraz 15 organizacji w 70 miastach. Młodzi Twórcy Sztuki Cyfrowej Inną partnerską inicjatywą realizowaną on-line jest stworzony w 2004 roku projekt UNESCO DigiArts – „Young Digital Creators” (Młodzi Twórcy Sztuki Cyfrowej). Jest to międzynarodowy program internetowy przeznaczony dla młodych ludzi, służący budowaniu –poprzez wspólne działania i za pomocą kreatywnych narzędzi cyfrowych – wzajemnego rozumienia wartości kulturowych i dzielenia się opiniami na temat globalnych problemów współczesności. Program ma na celu: rozwijanie nowatorskiego wykorzystywania sztuki i kreatywności jako narzędzi ekspresji oraz porozumiewania się, promowanie komunikacji międzykulturowej, zaznajamianie młodych ludzi z językiem i komunikacją wizualną, a także zachęcanie do uczenia się on-line. Do udziału w każdej sesji programu w Internecie zapraszanych jest około 15 szkół lub ośrodków młodzieżowych. Wraz z „zestawem dla nauczyciela” obejmującym różne fazy programu on-line z instrukcją dla nauczycieli, UNESCO wyznaczyło międzynarodowego moderatora on-line, który zapewnia uczniom właściwe wsparcie pedagogiczne. Stworzono cztery programy dotyczące zagadnień związanych z wodą, pokojem, życiem w mieście oraz HIV/AIDS. W sumie ponad 120 szkół i centrów młodzieżowych z różnych regionów świata uczestniczyło w sesjach szkoleniowych w latach 2005–2006.