plaN z seUlU: cele rozwojU edUK acji art Yst YczNej 345 bezpośredni udział w podejmowaniu wyzwań społecznych i kulturowych, przed którymi staje dzisiejszy świat. Aby im sprostać, konieczne jest wypracowanie wysokich standardów edukacji artystycznej zarówno w zakresie tworzenia, jak i wdrażania programów. Te trzy kwestie stanowią ramy „Planu z Seulu”. „Plan z Seulu” będący rezultatem II Światowej Konferencji UNESCO na temat Edukacji Artystycznej, opiera się na „Mapie Drogowej UNESCO dla Edukacji Artystycznej”, która jest dokumentem końcowym I Światowej Konferencji w Lizbonie z 2006 roku. „Mapa drogowa” nakreśliła teoretyczne i praktyczne ramy jakościowego rozwoju edukacji artystycznej. Głównym celem konferencji w Seulu było poddanie ocenie i nadanie nowego impulsu implementacji „Mapy Drogowej”. „Plan z Seulu” ma służyć jako konkretny plan działań dla „Mapy Drogowej” ujęty w ramy wyznaczone przez trzy główne cele i obejmujący praktyczne strategie oraz konkretne przykłady. „Plan z Seulu” wzywa państwa członkowskie UNESCO, społeczeństwo obywatelskie oraz organizacje i środowiska zawodowe do przyjęcia jego głównych założeń, stosowania proponowanych strategii i realizacji działań w ramach wspólnie podejmowanych wysiłków w celu osiągnięcia takiej jakości edukacji artystycznej, która w sposób pozytywny wpływa na odnowę systemów edukacyjnych i pozwala na sprostanie wyzwaniom społecznym oraz kulturowym, a w ostatecznym rachunku – jest korzystna dla dzieci, młodzieży i uczących się w różnym wieku.