Nie ma kultury bez edukacji i edukacji bez kultury, sà one nierozerwalnie ze sobà złàczone. To fundament humanizmu. Od dawna wiadomo, ˝e edukacja jest wa˝na, bo „takie b´dà Rzeczypospolite, jakie ich młodzie˝y chowanie”. Od niedawna w Polsce akcentuje si´ to, ˝e „kultura si´ liczy”—tak nazwano akcj´ promowania kultury jako podstawy i zasobu rozwoju. DziÊ wsz´dzie na Êwiecie rozlegajà si´ dwie mantry: kreatywnoÊç i innowacyjnoÊç. Pierwsza była rezerwowana dla sztuki, druga dla technosfery. Oba te poj´cia bez kultury i edukacji to puste frazesy: bez kultury mo˝na wytwarzaç, ale nie mo˝na tworzyç. Bez edukacji nie ma innowacyjnoÊci. InnowacyjnoÊç i kreatywnoÊç to efekt synergiczny—wartoÊç dodana kultury i edukacji. Bez udziału kultury w edukacji wyrosnà nast´pcy, a nie dziedzice naszej spuÊcizny. Niniejszy tom ukazuje, jaki potencjał tkwi w ró˝nych dziedzinach kultury. Jest tu zarówno refleksja teoretyczna nad ekonomicznym wymiarem kultury, antropologià codziennoÊci, jak i edukacyjnà rolà instytucji kultury z muzeum na czele, a tak˝e udziałem mediów, które w swej najnowszej cyfrowej wersji zmieniajà kondycj´ kultury i edukacji na nowo definiujàc szanse i cele jej mi´dzypokoleniowej transmisji. A nowe kształcàce si´ pokolenie formułuje pod adresem kultury swój własny kwestionariusz pytaƒ. (z recenzji prof. dr. hab. Kazimierza Krzysztofka) ISBN 978-83-902939-7-4