K U lt U r a – M e d i a – e d U K a c j a 87 mediów. Używając obrazowego, choć oczywiście niezbyt precyzyjnego porównania – to raczej księgarnia połączona z biblioteką i drukarnią – niż książka. W przeciwieństwie do mediów tradycyjnych, Internet umożliwia jednocześnie komunikację porozumiewawczą (one to one), rozsiewczą (onetomany),grupową (fewtofew)i powszechną (manytomany). Łączy w sobie cechy komunikacji interpersonalnej i masowej, publicznej i prywatnej. Tym samym powstaje nowy, syntetyczny model komunikowania, łączący cechy dotychczasowych modeli (interpersonalny, grupowy, masowy) oraz mający cechy komunikacji sieciowej (networkedcommunication)13. Mimo praktycznie nieograniczonego zasobu treści, korzystanie z Internetu – podobnie jak w przypadku tradycyjnych mediów – jest skoncentrowane na niewielkiej liczbie najpopularniejszych serwisów i stron. Warto także zauważyć, że dostępne w Internecie narzędzia o charakterze interaktywnym pozwalają dodatkowo wzmacniać popularność określonych treści, zjawisk, a także osób (tzw. celebrytów, czyli – jak mówi popularna definicja – ludzi znanych z tego, że są znani). Ma to bardzo istotny wpływ na kształtowanie świadomości społecznej dotyczącej rzeczywistej rangi oraz hierarchii ważności zjawisk i postaci polskiej kultury. Ilustracją może być porównanie liczby wyników, jakie wskazuje wyszukiwarka internetowa po wpisaniu określonych nazwisk. Na hasło „Piotr Rubik” otrzymujemy z wyszukiwarki 570 tysięcy wyników, zaś „Henryk Mikołaj Górecki” – 120 tysięcy, a więc blisko pięć razy mniej. Konfrontacja nazwisk dwóch innych osób, które – przynajmniej formalnie – należą do tej samej kategorii artystów-wokalistów, daje obraz jeszcze bardziej szokujący: Ewa Podleś – 16 tysięcy, Dorota Rabczewska (znana pod pseudonimem Doda) – ponad 7 milionów. na żądanie), vodcasting (plik nagrań wideo dostępny w Internecie na żądanie), voiceoverIP (technologia cyfrowa umożliwiająca przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych lub dedykowanych sieci wykorzystujących Internet Protocol – IP), witryny internetowe prasy, publikacje tekstowe, usługi telefoniczne. 13 Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Polityka audiowizualna. Założenia. http://www.nina.gov.pl