K U lt U r a – M e d i a – e d U K a c j a 95 Media i zasoby informacji Przedstawiony wyżej opis dróg rozpowszechniania informacji i komunikowania społecznego wskazuje wyraźnie, iż nie mieszczą się one w ramach tradycyjnie rozumianych mediów. O ile jeszcze dwadzieścia lat temu całkowicie wystarczało wskazanie na prasę, radio i telewizję, to dziś w zaleceniu Komitetu Ministrów Rady Europy z 2007 roku dla wyjaśnienia pojęcia mediów potrzeba rozbudowanej definicji: Pojęcie mediów odnosi się do podmiotów odpowiedzialnych za periodyczne tworzenie i rozpowszechnianie informacji i innej zawartości, za którą ponoszona jest odpowiedzialność redakcyjna, niezależnie od środków i technik ich przenoszenia, przeznaczonych do odbioru i zdolnych do wywierania wyraźnego wpływu na szeroką publiczność. Może to m.in. obejmować media drukowane (gazety i czasopisma) i media rozpowszechniane za pośrednictwem sieci komunikacji elektronicznej (radio, telewizja i inne linearne audiowizualne usługi medialne), internetowe serwisy informacyjne (jak np. internetowe wydania gazet i biuletynów) oraz nielinearne audiowizualne usługi medialne (takie jak telewizja na żądanie)18. Odwołując się do wielu definicji stosowanych w dokumentach Rady Europy i Unii Europejskiej, a także stosowanych w nauce, Karol Jakubowicz, zapraszając do dyskusji, proponuje własną definicję: Mediamasowetoorganizacjemedialne(w tymjednoosobowei nieprofesjonalne)uprawiającedziałaniekomunikacyjnepoprzeztworzenie przekazówmasowych(produkcjiwłasnejbądźinnegopodmiotu)o charakterzeinformacyjnym,rozrywkowymbądźedukacyjnym,przyjmujące odpowiedzialnośćredakcyjnązanieorazzapewniająceichperiodyczne rozpowszechnianiedomasowegoodbiorcy19. Zastosowana tu, jako jedno z kryteriów, periodyczność rozpowszechniania, wskazuje – jak się wydaje – na istotną cechę odróżniająca 18 Recommendation CM/Rec (2007)15 of the Committee of Ministers to mem- ber states on measures concerning media coverage of election campaigns (tłum. K. Jakubowicz). 19 K. Jakubowicz. Media,czylico?.Prawoi regulacjeświatatelekomunikacji i mediów, nr 1/2010.