Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
    • Dziedzictwo kulturowe
    • Różnorodność kulturowa
    • Dialog międzykulturowy
    • Letnia szkoła konserwatorów w Zamościu
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » Kultura » Dziedzictwo kulturowe » Dziedzictwo niematerialne » Listy Dziedzictwa Niematerialnego » Azja i Oceania

Mikronezja

Tradycyjne żeglarstwo i budowanie piróg na Wyspach Karolińskich
Kraj(e) członkowski(e): Mikronezja

Wpis na Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego wymagającego pilnej ochrony w 2021 r.

Tradycyjne żeglarstwo i budowanie piróg na Wyspach Karolińskich nawiązuje do wiekowych tradycji budowania łodzi i żeglowania na duże odległości. Społeczności Mikronezji, zwłaszcza te, które zamieszkują peryferyjne wyspy w stanie Yap, pozostają wierne tradycji i nadal budują z miejscowych materiałów pirogi z żaglami. Żeglują po oceanie, tak jak robili to ich przodkowie, bez map i przyrządów do nawigacji. Budowa piróg angażuje całą społeczność. Najpierw należy wybrać i ściąć  odpowiednie drzewo, posługując się precyzyjnym systemem pomiarów drzewa, opartym na autochtonicznej tradycji matematycznej, która niezawodnie się sprawdza. Drewno ociosuje się prawie wyłącznie za pomocą wytwarzanego na miejscu toporka ciesielskiego. Asymetryczna budowa pirogi pozwala na osiąganie znacznej szybkości  podczas żeglowania po płytkich wodach. Żeglarze posługujący się tradycyjnymi metodami nawigacji potrafią odczytywać wskazówki, jakich dostarcza przyroda, orientując się w położeniu na przykład na podstawie zjawisk atmosferycznych. Mimo że zwyczaje i technologie związane z tradycyjnym żeglarstwem i budowaniem piróg już zaniknęły w większości państw regionu Pacyfiku, to one pozwalały dotrzeć do tysięcy wysepek na oceanie. Budowniczowie piróg i żeglarze nadal przekazują swoje umiejętności w tradycyjny sposób, w relacji mistrz-uczeń. Pozostało ich już niewielu. Coraz rzadziej też mają sposobność przekazywania wiedzy i umiejętności, gdyż przekształca się model rodziny, następuje migracja ludności w kierunku większych wysp i preferowane są nowocześniejsze środki transportu.

© 2021 tłumaczenia na język polski: Polski Komitet ds. UNESCO

  • Światowe Dziedzictwo
    • Konwencja
    • Znak światowego dziedzictwa
    • Lista Światowego Dziedzictwa
      • Afryka
      • Ameryka Łacińska
      • Azja i Oceania
      • Europa i Ameryka Północna
      • Kraje arabskie
    • Kryteria
    • Procedura wpisu
      • Plan zarządzania
    • Polskie obiekty
    • Dziedzictwo zagrożone
    • Swiatowe Dziedzictwo w Rękach Młodzieży
  • Dziedzictwo materialne
    • Akcje ratowania zabytków
    • Konwencje i rekomendacje
  • Dziedzictwo niematerialne
    • Konwencja
    • Zasady etyczne
    • Listy Dziedzictwa Niematerialnego
      • Afryka
      • Ameryka Łacińska
      • Azja i Oceania
      • Europa i Ameryka Północna
      • Kraje arabskie
      • Wpisy 2008
      • Wpisy 2009
      • Wpisy 2010
      • Wpisy 2011
      • Wpisy 2012
      • Wpisy 2013
      • Wpisy 2014
      • Wpisy 2015
      • Wpisy 2017
      • Wpisy 2016
      • Wpisy 2018
      • Wpisy 2019
      • Wpisy 2020
      • Wpisy 2021
      • Wpisy 2022
      • Lista elementów dziedzictwa wymagających pilnej ochrony
      • Lista reprezentatywna niematerialnego dziedzictwa ludzkości
      • Rejestr dobrych praktyk
      • Krajowa lista
© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS