W tym roku Światowy Dzień Radia obchodzony jest po raz jedenasty. Proklamowany został na 36. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2011 roku, a zatwierdzony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ jako dzień międzynarodowych obchodów w roku 2013. Wybrana data 13 lutego upamiętnia dzień, w którym w 1946 roku zainaugurowana została działalność rozgłośni Narodów Zjednoczonych. Hasłem przewodnim tegorocznych obchodów jest „Radio i zaufanie” (Radio and Trust).
Tradycyjnie obchody służą zwróceniu uwagi opinii publicznej i mediów na znaczenie radia na świecie oraz zachęceniu do inwestowania w publiczny dostęp do informacji za pośrednictwem tego środka przekazu, który towarzyszy nam od ponad 110 lat i pozostaje najbardziej powszechnie odbieranym na świecie, a jednocześnie jednym z najtańszych. Dociera także tam, gdzie z powodu braku infrastruktury lub braku umiejętności potencjalnych użytkowników, nie jest dostępny Internet. Zróżnicowanie kanałów radiowych, a co za tym idzie – także treści i form przekazu, stwarza pole do publicznej, demokratycznej debaty na praktycznie każdy temat. Wielkie możliwości wyboru źródeł informacji i zapraszanych gości czynią z radia doskonały instrument krzewienia wartości i kształtowania postaw tolerancji, solidarności i otwartości na różnorodność, a bezpośredni kontakt ze .słuchaczami otwiera przestrzeń dla wymiany myśli i poglądów na skalę, na jaką nie umożliwia tego żadne inne medium.
W czasach COVID-19 radio pełni dodatkową rolę środka przekazu walczącego z chaosem informacyjnym oraz dezinformacją, tzn. celowym wprowadzaniem opinii publicznej w błąd na temat pandemii. Ze względu na swój zasięg, może być też niezastąpionym narzędziem edukacji zdalnej w miejscach, gdzie dostęp do Internetu nie jest powszechny.
W 2022 roku głównymi tematami obchodów Dnia będą trzy zagadnienia:
Poszanowanie podstawowych standardów dziennikarstwa etycznego stało się wyzwaniem w obecnej, dynamicznej erze cyfrowej. Aby jednak utrzymać lub zwiększyć zaufanie słuchaczy, dziennikarstwo musi nadal opierać się na możliwych do zweryfikowania informacjach, udostępnianych w interesie publicznym, patrzeć na ręce decydentom i pomagać społeczeństwu budować lepszą przyszłość dla wszystkich..
Dotarcie do wybranej grupy odbiorców oznacza konieczność zaspokajania potrzeb informacyjnych wszystkich słuchaczy oraz przyjęcie na siebie roli katalizatora integracji i partycypacji społecznej wszystkich grup odbiorców, w tym także osób niepełnosprawnych. Cyfrowe platformy radiowe dają możliwość wprowadzania innowacji w zakresie dostępności treści dla wszystkich, takich jak tłumaczenie na język migowy, napisy dla odbiorców niedosłyszących lub czytanie ścieżki dźwiękowej przez lektora dla słuchaczy niewidomych.
W sytuacji, gdy kryzys finansowy uderza w rynek mediów, jak zapewnić radiu przetrwanie? Ten temat łączy ekonomiczne przetrwanie stacji radiowych z ich zdolnością do przyciągania i utrzymania wystarczająco dużej liczby lojalnych słuchaczy, aby zapewnić stabilne istnienie danej rozgłośni lub uczynić interakcję ze słuchaczami integralną częścią jej biznesowego modelu funkcjonowania.
UNESCO zachęca wszystkie kraje członkowskie i wszystkie rozgłośnie radiowe do aktywnego uczestnictwa w obchodach Dnia. Organizowane przez siebie wydarzenie można zarejestrować na stronie Dnia Radia w portalu UNESCO. Wszystkie materiały promocyjne Dnia można pobrać bezpłatnie ze strony UNESCO.