Obchody Tygodnia (Global Media and Information Literacy Week), przypadające w dniach 24-31 października 2021 r., odbywać się będą pod hasłem „Kompetencje medialne i cyfrowe na rzecz dobra publicznego”. Po raz pierwszy od proklamowania Tygodnia w 2011 roku, jego główne obchody organizowane będą w Afryce Subsaharyjskiej, a dokładnie w Republice Południowej Afryki. Wśród głównych wydarzeń, zaplanowanych online, znajdą się: konferencja międzynarodowa, forum młodzieży oraz trzeci Światowy Młodzieżowy Hackathon w zakresie Umiejętności Medialnych i Cyfrowych. Głównym celem obchodów będzie powszechny rozwój kompetencji obywateli w tym zakresie, jako istotnych czynników zmian, decydujących m.in. o realizacji Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030 oraz Agendy dla Afryki 2063.
Obchody Tygodnia planowane są na całym świecie, ponieważ potrzeba rozwijania kompetencji medialnych i cyfrowych dotyczy w jednakowym stopniu każdego regionu świata i każdego z nas. Jednym z założeń jest ocena dotychczasowych działań i wyzwań w realizacji Celu „Kompetencji medialnych i cyfrowych dla wszystkich”
Obecny globalny system informacyjny ewoluuje w ogromnym tempie i w niezwykle złożony sposób, otwierając wciąż nowe możliwości, ale jednocześnie generując wciąż nowe wyzwania. Trudno wyobrazić sobie społeczny rozwój i właściwą dbałość o dobro publiczne w przypadku społeczeństwa świadomie wprowadzanego w błąd, manipulowanego za pomocą fałszywych informacji medialnych, rozpowszechnianych teorii spiskowych czy mowy nienawiści. Osoby świadomie korzystające z mediów są lepiej przygotowane do reagowania na potencjalnie szkodliwe treści, z jakimi się stykają.
Każdy, kto zdecyduje się zorganizować wydarzenie, promujące ideę Tygodnia Kompetencji Medialnych i Cyfrowych, może je zarejestrować na specjalnie w tym celu utworzonej stronie w portalu UNESCO.
Istotnym wyzwaniem naszych czasów jest wykorzystanie możliwości szybko rozwijających się technologii cyfrowych dla promowania informacji jako dobra publicznego. Aby nie zmarnować tej szansy, a także skutecznie stawić czoła wyzwaniom związanym z powszechną dezinformacją, musimy uznać kompetencje medialne i cyfrowe za istotny czynnik zrównoważonego rozwoju.
W czasie trwania pandemii, rozwój tych kompetencji wysuwa się na pierwszy plan, jako sposób budowania odporności społecznej i jednocześnie wzmacniania roli informacji jako dobra publicznego. Oznacza to jednocześnie konieczność przeciwstawiania się wszelkim formom wyrazu stojącym jawnie w sprzeczności z poszanowaniem praw człowieka, jak też szkodzącym dobru publicznemu czy pokojowi.