Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

Międzynarodowy dzień przeciwko przemocy i nękaniu w szkole

5 listopada, w tym roku po raz pierwszy obchodzony będzie Międzynarodowy dzień przeciwko przemocy i nękaniu, w tym cybernękaniu w szkole (International Day against Violence and Bullying at School Including Cyberbullying), proklamowany na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2019 r. Propozycja, poparta przez wszystkie 193 kraje członkowskie Organizacji, zgłoszona została przez Francję, Meksyk i Maroko podczas 207. sesji Rady Wykonawczej UNESCO.

Obchody Dnia odbywać się będą co roku, w pierwszy czwartek listopada. Ich celem jest zwrócenie uwagi na fakt, że wszelkie formy przemocy w szkole stanowią naruszenie praw dzieci i młodzieży do edukacji, zdrowia oraz poczucia bezpieczeństwa. Obchody mają przyczynić się do wzmocnienia partnerstwa w podejmowaniu inicjatyw służących zapobieganiu i eliminowaniu przemocy i znęcania się, w tym nękania za pomocą technik cyfrowych (cybernękania). Ich celem jest także zwrócenie uwagi na pilną potrzebę zajęcia się pierwotnymi przyczynami zjawiska przemocy szkolnej i na konieczność promowania kultury poszanowania praw uczniów z jednej strony, a zerowej tolerancji dla przemocy z drugiej. Proklamując Dzień, UNESCO apeluje także do państw członkowskich, agend ONZ, innych organizacji międzynarodowych i szeroko rozumianego społeczeństwa obywatelskiego o wsparcie dla idei obchodów Dnia, pomoc w ich promocji i organizacji, zarówno w skali międzynarodowej, krajowej, jak i – przede wszystkim – lokalnej.

Przeciwstawienie się zjawiskom agresji i nękania w szkole ma zasadnicze znaczenie dla osiągania Celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030, w szczególności Celu 4., dążącego do zapewnienia wszystkim edukacji włączającej na wysokim poziomie i promowania uczenia się przez całe życie, a także Celu 16., nakazującego promowanie pokojowych, zrównoważonych, włączających modeli rozwoju społecznego.

Według raportu UNESCO pt. „Co kryje się za liczbami: położyć kres  przemocy i zastraszaniu w szkole” (Behind the numbers: Ending school violence and bullying), który przedstawia najbardziej aktualne i wyczerpujące dowody w tej sprawie, prawie co trzeci uczeń przynajmniej raz w ciągu ostatniego miesiąca doświadczył w szkole nękania ze strony rówieśników. Jednocześnie systematycznie narasta zjawisko cyberprzemocy, a dowody wskazują na silny związek między nękaniem online i przez telefon komórkowy a przemocą fizyczną. Większość uczniów, którzy są ofiarami cyberprzemocy, była wcześniej w szkole prześladowana fizycznie, a znaczny procent ofiar doświadczył obu form przemocy.

Konsekwencje tych zjawisk patologicznych w szkole są daleko idące. Ofiary mają trudności z koncentracją w klasie, opuszczają lekcje, unikają zajęć szkolnych, wagarują lub całkowicie porzucają perspektywy zawodowe. Atmosfera lęku, strachu i niepewności jest nie do pogodzenia z nauką, a niebezpieczne środowisko obniża jakość edukacji wszystkich uczniów przebywających w szkole.

UNESCO jest oficjalnym partnerem zaplanowanej na pięć lat globalnej kampanii Safe to Learn, mającej na celu położenie kresu przemocy w szkołach, aby dzieci mogły uczyć się, rozwijać i realizować swoje marzenia. Oprócz UNESCO, wśród partnerów znalazły się także inne agendy Narodów Zjednoczonych, takie jak UNICEF, Bank Światowy, Światowa Organizacja Zdrowia, Inicjatywa Narodów Zjednoczonych ds. Edukacji dziewcząt (UNGEI), a także Globalne Partnerstwo na rzecz Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci, Globalna Koalicja na rzecz Edukacji i Forum Społeczeństwa Obywatelskiego dla Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci (Civil Society Forum to End Violence against Children).

5 listopada br. UNESCO i francuskie Ministerstwo Edukacji Narodowej, Młodzieży i Sportu organizują wspólnie konferencję międzynarodową online na temat przemocy i nękania w szkole. Celem jest podniesienie świadomości społecznej problemu, który narasta w skali całego globu, stworzenie możliwości dzielenia się doświadczeniami, a także mobilizowanie rządów, ekspertów i całej społeczności międzynarodowej do jednoczenia wysiłków w walce z groźnym zjawiskiem, uniemożliwiającym milionom młodych ludzi pełne uczestnictwo w edukacji i prawidłowy rozwój.

Wydarzenie śledzić można za pośrednictwem portali społecznościowych:

Facebook lub Youtube.

Strona Dnia w portalu UNESCO

Działania UNESCO dla przeciwdziałania przemocy w szkole

Publikacje UNESCO nt. przeciwdziałania przemocy i nękaniu w szkole

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Media Education as a Challenge
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ
POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2020-2021

UNESCO a Zrównoważony Rozwój

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS