references
100 O B E C N A
SYTUACJA PRAWNA W ZAKRESIE OCHRONY I ZARZĄDZANIA...
uchem]’) – sięgający XIII wieku, ustanowiony przez Dżalaluddina Rumiego, obrzęd wykonywanego przy wtórze pieśni i muzyki granej na piszczałce ney, lutni rebap, parze połączonych bębenków kudum i cytrze kanun zbiorowego tańca mewlewitów, derwiszów wirujących, jako praktyki mistyki sufickiej (Turcja, wpis w 2008 roku); oraz odpra-
wiany przez Totonaków rytuał voladores, „fruwających” (Meksyk, wpis
w 2009 roku), którzy wspiąwszy się na słup wysoki na 30 do 40 metrów, skaczą z platformy znajdującej się na wierzchołku, przywiązani linami wokół kostek i przy akompaniamencie muzyki wygrywanej na flecie i bębenku oraz pieśni ku czci słońca, czterech wiatrów i kierunków świata – szybują wokół słupa, stopniowo zniżając swój lot. La Día de los Muertos, Dzień Zmarłych obchodzony przez rdzennych mieszkańców Meksyku (Meksyk, wpis w 2008 roku) to – tak jak Dziady – połączenie zadusznych obchodów chrześcijańskich z praktykami i wierzeniami przedchrześcijańskimi: świętem zakończenia rocznego cyklu uprawy kukurydzy i karmienia dusz zmarłych. Chyba najwięcej w tej dziedzinie wpisano na Listę reprezentatywną karnawałów. Karnawał w Binche i karnawał w Alost/ Aalst/Oilsjt (Belgia, wpisy w 2008 i 2010 roku), pochód karnawałowy Schemenlaufen w Imst (Austria, wpis w 2012 roku), karnawałowa Parada Dzwonników z Kastavu (Chorwacja, wpis w 2009 roku), pochód karnawałowy Busó w Mohácsu (Węgry, wpis w 2009 roku),
karnawał w Barranquilli i karnawał Negros y Blancos w San Juan
de Pasto (Kolumbia, wpisy w 2008 i 2009 roku), karnawał Oruro
(Boliwia, wpis w 2008 roku) – obchodzony wysoko w górach przez
Indian Uru, z tańcami diablada i procesją entrada. Obchody m ię-
sopustne we wsiach regionu Hlinecko we wschodnich Czechach (Republika Czeska, wpis w 2010 roku) to właściwie kolędowanie,
podobne do tego, które znamy z ziem polskich. Z karnawałowych elementów brazylijskich na Liście reprezentatywnej znalazły się między innymi pokazy taneczne frevo wykonywane podczas pernambukańskiego karnawału w Recife i samba de roda z Recôncavo w Bahii (Brazylia, wpisy w 2012 i 2008 roku) – i te pierwsze i ta druga, której notabene nie powinno się mylić z sambą towarzyską, związane zarówno z obchodami karnawału, jak i rytualnymi agonami capoeiry, afrobrazylijskiej sztuki walki.