references
R E A L I Z A C J A U S T A W Y O O C H R O N I E Z A B Y T K Ó W I O P I E C E N A D Z A B Y T K A M I . . .
119
Są one szczególne, ponieważ wymagają, w wymiarze ilościowym, ogromnej pracy ze strony służb – pozwoleń lub odmowy wydania pozwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. W skali roku, na podstawie artykułu 36 naszej ustawy, w całym kraju wydaje się 15 tysięcy decyzji. A to tylko jeden konkretny przepis, na podstawie którego służby konserwatorskie wydają decyzje. Zmiana ustawy, która miała miejsce w 2010 roku i pojawienie się, w pewnym wymiarze, ewidencji zabytków, spowodowało, że służbom konserwatorskim z roku na rok przybyło pracy o 30%. To jest skok, który wywołał bardzo poważne problemy zarówno w pierwszej, jak i w drugiej instancji. Chciałbym powiedzieć tylko to, że rocznie służby konserwatorskie w Polsce wydają prawie 125 tysięcy różnych decyzji – postanowień, uzgodnień, pozwoleń. To jest skala działalności służb, która wynika m.in. z przepisów ustawy. Przytaczam tę liczbę, bo nad tym warto się zastanowić... Może jednak ustawa nie do końca jest aż tak zła, jak to wynikałoby z jej krytyki? Może to kwestia położenia właściwych akcentów na to, co i jak chronimy, kwestia przypisania właściwych kryteriów ochrony do właściwych obiektów. Jak wygląda to na poziomie drugiej instancji? Są to liczby zdecydowanie mniejsze (tab. 2). W ciągu roku Departament Ochrony Zabytków, działając na rzecz Generalnego Konserwatora Zabytków, musi przygotować około dwóch tysięcy dwustu decyzji. Ta liczba wynika z odwołań spływających z poziomu pierwszej instancji. Tym, którzy wiedzą, jak wygląda procedura administracyjna, ta liczba zapewne przemawia do
Tabela 2. Prace administracji konserwatorskiej – organy II instancji
Rok 2008 2009 2010 2011 2012
Odwołania i zażalenia 1107 1202 1484 1562 1630
Skargi, wnioski Skargi WSA i interwencje 235 360 382 291 353 94 140 196 179 214
Ogółem 1436 1702 2062 2032 2197