references
D Z I E D Z I C T W O K U LT U R O W E W P O L I T Y C E R O Z W O J U W O J E W Ó D Z T WA
151
Instrumenty oddziaływania
Kolejną kwestią do zastanowienia jest pytanie, na ile zadania województwa oraz instrumenty, jakimi dysponuje, korespondują z oczekiwaniami względem ich roli w obszarze szeroko pojętej polityki rozwoju uwzględniającej dziedzictwo materialne oraz niematerialne. Aby zinwentaryzować instrumenty, które są w dyspozycji województw samorządowych, najprościej będzie odnieść się do podziału funkcjonowania administracji na sferę zewnętrzną oraz wewnętrzną. Do pierwszej z nich należą wszystkie działania, jakie administracja podejmuje względem podmiotów niepodporządkowanych, natomiast druga ogranicza się do działań nakierowanych na instytucje podporządkowane. Sfera wewnętrzna jest stosunkowo prosta do omówienia, ponieważ w jej skład wchodzą trzy kategorie podmiotów: pracownicy urzędów, zabytkowe nieruchomości należące do województwa oraz instytucje kultury. Kadra urzędu związana z kulturą i dziedzictwem to od kilku do kilkunastu osób. Są to pracownicy odpowiedzialni zarówno za sprawne funkcjonowanie podległych instytucji kultury, jak i za przydzielanie dotacji w trybie konkursowym, udzielanie stypendiów artystycznych, opracowywanie dokumentów strategicznych i operacyjnych, projektowanie i realizowanie kampanii społecznych, często także realizację projektów unijnych. Jest to zasób niewielki w stosunku do przypisanych obowiązków, stąd konieczność koncentracji jedynie na zadaniach o charakterze horyzontalnym. Drugą kategorią są zabytkowe nieruchomości będące w posiadaniu województwa. W przypadku, gdy ich stan prawny jest uregulowany i mieszczą się w nich instytucje publiczne, zazwyczaj są one sukcesywnie remontowane. Jeśli natomiast są to nieruchomości pozbawione jakiekolwiek funkcji, w większości przypadków pozostają niedoinwestowane. Zarządza nimi specjalnie do tego celu powołana komórka organizacyjna, której głównym celem staje się przypisanie funkcji do takiego obiektu, znalezienie najemcy bądź w skrajnych przypadkach jego sprzedaż. Rzadko jest to utrzymanie substancji budynku w stanie, na jaki zasługuje. Warto nadmienić, iż województwo nie posiada pełni praw właścicielskich względem wszystkich posiadanych budynków. Jeśli nieruchomość zostaje przekazana