references
D Z I E D Z I C T W O K U LT U R O W E W P O L I T Y C E R O Z W O J U W O J E W Ó D Z T WA
153
daje pewne możliwości wpływu. Inaczej sytuacja przedstawia się z tymi wszystkimi instrumentami oddziaływania, które są w dyspozycji samorządu, jednak ich adresatem jest każdy podmiot niepodporządkowany. Do narzędzi, które samorządy wykorzystują należą: dotacje (pochodzące z budżetu samorządu oraz ze środków unijnych), szeroko pojęta współpraca (organizacja spotkań, debat, konferencji, powoływanie różnego rodzaju gremiów eksperckich lub doradczych oraz wzajemne przekazywanie informacji między administracją na temat udzielonych dotacji). Jak można się domyślać, brak przystąpienia do konkursu o dotację lub nieobecność na spotkaniu konsultacyjnym nie skutkuje niczym negatywnym dla podmiotu zewnętrznego. Niestety w walce o zainteresowanie samorządów niższego szczebla oraz właścicieli zabytków urząd marszałkowski przegrywa z administracją rządową. Potwierdzają to dane dotyczące frekwencji przedstawicieli gmin i powiatów na spotkaniach organizowanych przez administrację samorządową i rządową. Zgodnie z ustawodawstwem, urząd wojewódzki jest organem wiodącym w zakresie dziedzictwa oraz planowania przestrzennego. Z jego stanowiskami oraz decyzjami podległych mu agend należy się liczyć, ponieważ – jeśli są negatywne – uniemożliwiają dalsze funkcjonowanie albo wstrzymują prowadzenie inwestycji na terenie obiektów zabytkowych. Co więcej, dzięki delegaturom i pracownikom obecnym w terenie, urząd konserwatorski staje się naturalnym podmiotem do współpracy. Analiza instrumentów prowadzenia polityki rozwojowej w obszarze sprawowania opieki nad dziedzictwem kulturowym sprawia, iż wypada zadać pytanie o realne możliwości kształtowania polityki w tym zakresie przez region samorządowy.
Spójność polityki rozwojowej w terenie
Współczesne trendy w zarządzaniu administracją publiczną, które ostatnio zdominowały dyskusję na temat efektywności realizacji zadań publicznych, odnoszą się do planowania i mierzenia realizacji efektów pracy. Rozwój w każdej dziedzinie łączy się nierozerwalnie z wytyczaniem celów działania oraz mierzeniem, w jakim stopniu cele te zostały osiągnięte. W związku z powyższym, wszystkie poczynania