references
ZALECENIA DOTYCZĄCE WDROŻENIA PRAWODAWSTWA UNESCO...
253
pozbawionych posiadania wobec osób, które obiekt nabyły (zob. art. 3 ust. 1 Konwencji UNIDROIT – posiadacz zwróci dobra kultury, które zostały skradzione). Zwrot następuje za słusznym, ale nie obowiązkowym odszkodowaniem. Odszkodowanie przyznawane jest tylko tym posiadaczom, którzy podjęli pewne działania związane ze „sprawdzeniem” obiektu (wykaże dobrą wiarę oraz należytą staranność związaną z określeniem proweniencji obiektu). Należy ponadto pamiętać, że Konwencja z 1970 r. pozwala na formułowanie roszczeń tylko przez rządy wobec rządów innych państw. Natomiast Konwencja UNIDROIT z 1995 r. zapewnia możliwość złożenia stosownej skargi przez sąd lub inny kompetentny organ. Oznacza to, że również prywatny właściciel dzieła sztuki będzie mógł za pośrednictwem powołanych do tego organów wnosić o zwrot skradzionego obiektu. Kolejnym argumentem za ratyfikacją niniejszej Konwencji UNIDROIT jest zakres jej zastosowania. Obejmuje ona bowiem nie tylko procedurę zwrotu wywiezionych dóbr kultury, ale również restytucję obiektów, których wywóz może być legalny i nielegalny. Ratyfikacja Konwencji UNIDROIT będzie bezsprzecznie skutkować lepszą ochroną własności dóbr kultury, w tym zbiorów publicznych, na wypadek kradzieży.