references
ZALECENIA DOTYCZĄCE WDROŻENIA PRAWODAWSTWA UNESCO...
295
sprzyjać dialogowi międzykulturowemu poprzez uzyskiwanie wiedzy o historii, tradycjach, wartościach, potrzebach i aspiracjach społeczności oraz poprzez ułatwianie mediacji i negocjacji między grupami o odmiennych interesach. Niezależnie Zalecenie z 2011 r. formułuje postulaty dotyczące wprowadzenia odpowiednich narzędzi planistycznych oraz narzędzi służących zarządzaniu wiedzą, a także systemu nadzoru uwzględniającego uwarunkowania lokalne (w tym środki prawne) oraz narzędzi finansowych, które wspierałyby zakorzeniony w tradycji innowacyjny rozwój generujący dochody. Przedstawione Zalecenia (Rekomendacje) UNESCO zwracają uwagę na potrzebę m.in. następujących zmian w ochronie zabytków: 1) w zakresie ustroju administracji, należy rozważyć: • nadanie Generalnemu Konserwatorowi Zabytków należytej rangi, w szczególności jako organu nadzoru (uzupełnienie art. 90 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami o funkcję nadzoru oraz przyznanie temu organowi odpowiednich środków tego nadzoru); • zagwarantowanie niezależności służb konserwatorskich (oparcie administracji konserwatorskiej o strukturę administracji niezespolonej bądź stworzenie odpowiednich warunków dla realizacji powierzonych zadań w strukturze administracji zespolonej) oraz wysokiego poziomu merytorycznego zatrudnionych w niej pracowników; • wprowadzenie jasnego podziału kompetencji między administrację rządową i samorządową, na zasadzie rozsądnej równowagi, mając na względzie charakter poszczególnych zadań (np. wpisy do rejestru, wydawanie pozwoleń, nadzór) oraz potrzebę zapewnienia efektywności podejmowanych działań (w tym dookreślenie statusu miejskiego konserwatora zabytków); 2) w zakresie finansowania – należy wprowadzić np. ulgi podatkowe, kredyty lub pożyczki na dogodnych warunkach, które umożliwiłyby prywatnym właścicielom dokonywanie określonych prac86. Ich przyznanie warunkowane powinno być stopniem przestrzegania warunków ustanowionych dla dobra ogółu (np. umożliwienia dostępu do tych obiektów);
86
Wprowadzenie niniejszej regulacji stanowiłoby jednocześnie formę realizacji postulatów ujętych wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 października 2007 r., sygn. K 20/07 (OTK ZU Nr 9/A/2007, poz. 102), który doprowadził do uchylenia art. 31 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.