references
ZALECENIA DOTYCZĄCE WDROŻENIA PRAWODAWSTWA UNESCO...
301
ochrony konserwatorskiej. We wskazanej regulacji powinno się również znaleźć wskazanie, że wojewoda, po uzgodnieniu z odpowiednimi organami sporządza plan zarządzania na terenie strefy ochrony konserwatorskiej, który mógłby być również zatwierdzany np. przez Generalnego Konserwatora Zabytków. Proponowana nazwa – strefa ochrony konserwatorskiej – sięga do utrwalonego w świadomości społecznej rozumienia tego pojęcia, które odbiega od obecnego, o którym mowa we wskazanym art. 19 ust. 3 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Sięgnięcie do tego terminu wymagałoby wykreślenia słów „strefy ochrony konserwatorskiej obejmujące obszary, na których obowiązują określone ustaleniami planu” w art. 19 ust. 3 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Przepis ten odnosi się obecnie formę ochrony, o której mowa w art. 7 pkt. 4 in principio ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Przyjęcie nowej formy obszarowej znajduje również uzasadnienie w zaleceniach wypływających z Zalecenia (Rekomendacji) UNESCO w sprawie historycznego krajobrazu miejskiego (2011). 3. Zagwarantowania obowiązku przeprowadzania konsultacji społecznych na etapie wpisu na Listę, jak i po jego dokonaniu (jako integralna część zarządzania miejscami Światowego Dziedzictwa). Realizacji niniejszych postulatów towarzyszyć musiałoby wprowadzenie systemowych zmian w przepisach z zakresu ochrony zabytków, które zapewniłyby skuteczność tej ochrony, ale również wyposażyły organy administracji publicznej w odpowiednie instrumenty zarządzania dziedzictwem. Wprowadzenie „punktowych” nowelizacji może doprowadzić do pogłębienia obecnego kryzysu. Jednocześnie mając na względzie, że Konwencja z 1972 r. dotyczy zarówno dziedzictwa kulturowego, jak i naturalnego należy m.in. postulować zapewnienie spójności między przepisami z zakresu ochrony zabytków i ochrony przyrody. Przepisy te powinny się wzajemnie uzupełniać, a nie stać z nimi w sprzeczności, jak się to dzieje obecnie93.
93
Należy zaznaczyć, że Prawo ochrony środowiska definiuje środowisko zaliczając doń również zabytki. Problemy występują na etapie stosowania prawa, a w szczególności form ochrony przyrody.